سلف اسمارت

سبک زندگی هوشمندانه

آیفون

آشنایی با ویژگی های پنهان آیفون

آیفون یک گوشی هوشمند است که در ۲۹ ژوئن ۲۰۰۷ (۸تیر۱۳۸۶) توسط استیو جابز، مدیر عامل شرکت اپل معرفی شد. آیفون صفحه‌کلید ندارد و فقط از یک کلید home برخوردار است که با فشردن آن کاربر به صفحه اصلی یا خانه منتقل می‌شود. امروزه آیفون محبوبیت بسیاری بدست آورده است و کاربردهای متنوعی دارد.

اگر گوشی آیفون دارید، ممکن است از تمام ویژگی‌های جالب و کاربردی آن مطلع نباشید؛ بنابراین توصیه می‌شود با ما همراه باشید تا 10 ویژگی پنهان و کارآمد iOS را با هم مرور کنیم.

در طول 9 سال گذشته سیستم‌عامل iOS روی خط باریکی گام برداشته است، در واقع این سیستم‌عامل در عین سادگی به‌گونه‌ای طراحی شده است که ویژگی‌های جالب و قدرتمندی داشته و حتی کاربران حرفه‌ای نیز از کار با این سیستم‌عامل لذت می‌برند.

روشی که اپل تاکنون به‌کار گرفته یک عملکرد لایه‌ای است. درواقع در ظاهر تنها یک سیستم‌عامل ساده را شاهد هستیم اما با نگاهی عمیق‌تر، به منوها، گزینه‌های اشتراک‌گذاری، میانبرهای 3D Touch و کلی ویژگی‌های پنهان، متنوع و کاربردی دیگر دسترسی خواهیم داشت.

برای آنکه بیشتر با این ویژگی‌های کاربردی آشنا شوید، با ما همراه باشید:

1- ارسال پیام‌های صوتی در iMessage
اگر اعضای خانواده، دوستان و یا همکاران شما برای برقراری ارتباط از iMessage استفاده می‌کنند، به‌سادگی می‌توانید وقتی امکان نوشتن پیام ندارید برای آن‌ها پیغام صوتی ارسال کنید. این ویژگی از سال‌ها پیش به iOS اضافه شده است و درحال حاضر به‌طور گسترده شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای برقراری مکالمه، یک آیکون به شکل میکروفون در کنار تکست باکس مشاهده خواهید کرد. برای ضبط کردن صدای خود، کافی است انگشت خود را روی آیکون میکروفون شکل نگه داشته و سپس صحبت کنید پس از آن انگشت خود را به سمت بالا بکشید تا صدای شما ارسال شود. گیرنده این پیغام صوتی برای شنیدن آن، کافی است روی پیغام دریافتی خود ضربه بزند و یا می‌تواند به‌صورت اتوماتیک آیفون خود را بالا برده و به گوشی خود نزدیک کند تا صدای دریافتی پخش شود.

پیغام‌های صوتی دریافتی پس از گذشت مدت زمان معینی به‌صورت کاملا اتوماتیک حذف می‌شوند. برای تعیین این مدت زمان، کافی است در قسمت Settings > Messages این تنظیمات را تغییر دهید.

این پیغام‌های صوتی از ویژگی دیکته متفاوت هستند. در واقع با استفاده از ویژگی دیکته، پیامهای صوتی شما به نوشتاری تبدیل می‌شوند. این ویژگی نیز بسیار کارآمد می‌باشد و توصیه می‌شود برای زمانی که نمی‌توانید پیام خود را تایپ کنید از حالت دیکته کمک بگیرید.

2- نوتیفیکیشن‌های تعاملی
نوتیفیکیشن‌ در iOS 10 تغییرات زیادی پیدا کرد. اگر دستگاه شما از ویژگی 3d Touch بهره می‌برد، روی نوتیفیکیشن نمایش داده شده روی لاک‌اسکرین یا در Notification Center بیشتر فشار دهید. حال سه انتخاب برای شما ظاهر خواهد شد: کلیدهای میانبر برای آرشیو کردن یک ایمیل، پذیرش یک دعوت در تقویم، پاسخ دادن به یک پیام و غیره.

اگر اپلیکیشن موردنظر از این ویژگی پشتیبانی کند، یک پیش‌نمایش کامل از آن عملیات برای شما نمایش داده خواهد شد. این پیش نمایش می‌تواند یک ایمیل و یا یک نقشه باشد. همچنین پاسخ‌دادن به پیام‌ها با استفاده از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان متنوعی نیز به‌سادگی از طریق نوتیفیکیشن قابل انجام خواهد بود.

سعی کنید در استفاده از این ویژگی 3D Touch اهتمام ورزیده و بدون آنکه نیاز باشد یک اپلیکیشن را کاملا باز کنید، عملیات موردنظر خود را انجام دهید. این ویژگی سبب می‌شود در وقت شما صرفه‌جویی شود.

3- میانبرهای 3D Touch و حالت Trackpad
ویژگی 3D Touch کاملا پنهان ولی بسیار کارآمد و موثر است. اگر روی صفحه نمایش آیفون خود کمی بیشتر فشار دهید، میانبرهایی برای شما ظاهر می‌شوند که کمک خواهند کرد به اپلیکیشن‌های دیگر دسترسی پیدا کرده، ویجت‌ها را تماشا کنید و یا یک وظیفه و عملیات موردنظر را با سرعت بیشتر انجام دهید.

حالت Trackpad به‌صورت هوشمندانه مسئله حرکت مکان‌نما و انتخاب متن روی صفحه نمایش‌های لمسی را حل می‌کند. برای استفاده از این ویژگی، کافی است هنگامی‌که صفحه کلید روی صفحه نمایش آیفون باز است، روی وسط آن کمی بیشتر فشار دهید تا حالت Trackpad فعال شود.

با حرکت انگشت کاربر به سمت بالا، پایین، چپ و راست، مکان‌نما نیز به همان طرف حرکت خواهد کرد. بار دیگر با استفاده از ویژگی 3D Touch حالت انتخاب متن را مشخص خواهید کرد. برای انتخاب متن مورد نظر با حرکت انگشت خود، می‌توانید متن را هایلات کرده و با یک‌بار عمیق فشار دادن بیشتر صفحه، کل پاراگراف انتخاب خواهد شد. به‌نظر شما جالب نیست؟

4- ژست‌های حرکتی
اینکه خیلی از کاربران آیپد از ژست‌های حرکتی مولتی‌تسکینگ اطلاع ندارند و یا از آن‌ها استفاده نمی‌کنند خیلی تعجب‌برانگیز است. شما می‌توانید به‌راحتی با کشیدن چهار انگشت خود از سمت راست یا چپ روی صفحه نمایش، بین اپلیکیشن‌های آیفون خود سوییچ کنید.

اگر انگشت خود را از سمت راست صفحه نمایش به سمت چپ بکشید، گزینه Slide Over فعال می‌شود. این ویژگی یک پیش‌نمایش از اپلیکیشن ثانویه به شما خواهد داد. اگر از یک آیپد Air 2 یا بالاتر استفاده می‌کنید می‌توانید با کشیدن انگشت خود به یک سمت، اپلیکشن موردنظر را در طرف دیگر صفحه نمایش باز کرده و بدین ترتیب قادر خواهید بود که از دو اپلیکیشن به طور همزمان و در کنار هم استفاده کنید.

در سافاری نیز می‌توانید دو تب را در کنار هم و به‌طور همزمان باز کنید، روی tabs switcher کلیک کرده و انگشت خود را نگه دارید و سپس حالت Open Split View را انتخاب کنید.

در آیفون نیز یک ویژگی 3D Touch برای باز کردن اپلیکیشن switcher وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن بین آخرین اپلیکیشن‌های باز خود سوییچ کنید. انگشت خود را در انتهای سمت چپ صفحه نمایش کمی بیشتر نگه دارید و سپس بکشید تا اپلیکیشن switcher برای شما باز شود. برای رفتن به آخرین اپلیکیشن باز روی آیفون نیز کافی است انگشت خود را به سمت راست بکشید.

5- فیلترهای ایمیل
اگر در اپلیکیشن Mail خود چندین اکانت ایمیل دارید، ممکن است کمی گیج‌کننده باشد. شما می‌توانید به‌راحتی تمام ایمیل‌های خود را فیلتر کنید. برای استفاده از این ویژگی در inbox ایمیل خود روی آیکون قیفی که در گوشه سمت چپ قرار دارد کلیک کنید. در این قسمت می‌توانید اکانت‌های مختلف ایمیل خود را انتخاب کرده و یا با نشان‌دار کردن ایمیل‌ها، آن‌ها را فیلتر کنید. همچنین می‌توانید انتخاب کنید که ایمیل‌های دارای فایل‌های پیوست و یا ایمیل‌های VIP قابل دیدن باشند.

دقیقا مشابه سافاری، اپلیکیشن Mail نیز ژست‌های حرکتی جالبی دارد. اگر بر دکمه compose بیشتر فشار دهید همه پیش‌نویس‌های شما را نمایش خواهد داد و اگر انگشت خود را روی گزینه delete بیشتر نگه دارید، گزینه حذف و آرشیو کردن را برای شما خواهد آورد.

6- اپلیکیشن‌های مسدودکننده تماس
یکی از ویژگی‌های جالب در iOS 10 انتشار CallKit بود. CallKit یک API است که به اپلیکیشن‌های شخص ثالث کمک می‌کند در اپلیکیشن Phone عمل کرده و اطلاعات Caller ID را نمایش داده و به صورت اتوماتیک، تماس‌ها را بلاک کند.

امروزه حجم تماس‌های دریافتی نامربوط در آمریکا و اروپا به‌شدت افزایش یافته است و می‌توان گفت وجود این ویژگی بسیار کارآمد خواهد بود. اپلیکیشن‌های متعددی وجود دارد که منبع تماس‌های نامربوط را ثبت کرده و به‌صورت اتوماتیک آنها را مسدود می‌کند. در آمریکا دو اپلیکیشن Hiya و Nomorobo در این زمینه بهتر عمل کرد‌اند. اپلیکیشن Hiya برای فعالیت نیاز به دسترسی به همه مخاطبان شما دارد اما برنامه Nomorobo به این دسترسی نیازی نداشته ولی در عوض حدود 2 دلار در ماه هزینه خدمات‌دهی خواهد داشت.

در اروپا و آسیا نرم‌افزار Truecaller به خوبی عمل کرده است. اما برای فعال‌سازی و تائید هویت کاربر، به نام، شماره تلفن و آدرس ایمیل او نیاز دارد. پس از آنکه این برنامه را دانلود کردید کافی است برای فعال‌سازی آن به مسیر Settings > Phone > Call Blocking & Identification بروید.

درخصوص استفاده از این اپلیکیشن‌ها یکسری نگرانی در مورد حفظ حریم خصوصی وجود دارد. استدلال این برنامه‌ها برای گرفتن اطلاعات شخصی شما این است که شما را به لیست سفید اضافه کنند. اما اگر تماس‌های نامربوط بسیاری دریافت کنید مطمئنا بر بازدهی گوشی شما تاثیر گذاشته و احتمالا نصب یک اپلیکیشن مسدودکننده تماس ارزش آن را داشته باشد. امتیاز دیگر این اپلیکیشن این است که تقریبا همیشه خواهید دانست چه کسی با شما تماس گرفته است حتی اگر مشخصات آن را در آیفون خود به صورت ذخیره نداشته باشید.

7- کلیپ‌بورد جهانی
یکی از ویژگی‌های جالبی که اپل در سال 2016 ارائه کرد Universal Clipboard است. این ویژگی این امکان را به شما خواهد داد که متن یا عکس خود را در iOS 10 کپی کرده و مستقیما به macOS Sierra (یا برعکس) منتقل کنید. این ویژگی بازدهی کاربر را افزایش خواهد داد زیرا دیگر نیاز نیست برای کپی کردن و انتقال متن یا عکسی از آیفون به مک و یا از آیپد به آیفون، وقت بسیاری را صرف کند.

مدت‌هاست که اپلیکیشن شخص ثالث نظیر Pushbullet نتوانسته‌اند به این صورت کاملا یکپارچه عمل کنند. این ویژگی در همه دیوایس‌هایی که از یک اکانت آی‌کلود استفاده می‌کنند، جواب خواهد داد.

8- App Extensions
App Extensions با iOS 8 ارائه شد، این ویژگی باید به صورت دستی برای همه اپلیکیشن‌ها فعال شود.

App Extensions به همراه خود برنامه‌ها در ردیف وسط صفحه اشتراک‌گذاری دیده می‌شوند. برای استفاده از آن، سافاری را باز کرده و روی گزینه Share ضربه بزنید، به انتهای ردیف وسط رفته و روی More بزنید. حال در لیست باز شده به App Extension‌های اپلیکیشن‌هایی که قبلا آنها را نصب کرده‌اید، دسترسی خواهید داشت و قادر خواهید بود که اپلیکیشن موردنظر خود را انتخاب کنید.

اغلب اپلیکیشن‌های ضروری از app Extensions پشتیبانی می‌کنند. پس از فعال‌سازی آن، قادر خواهید بود که متن، لینک و یا فایل‌های صوتی و تصویری را به اپلیکیشن‌های دیگر فرستاده و یا یک وظیفه‌ای را بدون باز کردن اپلیکیشن موردنیاز، تکمیل کنید. برای مثال App Extensions در فیسبوک به کاربر این امکان را می‌دهد که لینکی از سافاری را به گروهی در فیسبوک مستقیما ارسال کند. همچنین این ویژگی در اپلیکیشن Note این قابلیت را برای کاربر ایجاد می‌کند که یک صفحه را مستقیما در Note ذخیره کند.

9- قابلیت‌‎های پنهان Siri
دستیار هوشمند سیری قابلیت‌های متعددی دارد، برای مثال می‌توان یک سایت در سافاری باز کرده و سپس از سیری بخواهید که فردا در مورد این سایت به شما یادآوری کند و سیری با ارسال لینک این صفحه، به شما در مورد سایت موردنظر یادآوری خواهد کرد. همچنین می‌توانید از سیری بخواهید که در اپلیکیشن Reminder موردی را به لیست موردنظرتان، اضافه کرده و یا یک یادداشت جدید برای شما ایجاد کند.

سیری با اپلیکیشن‌های شخص ثالث نیز خیلی خوب کار می‌کند. شما می‌توانید از سیری بخواهید که با استفاده از واتساپ، پیغامی برای دوستتان بفرستد! یادتان باشد هرگز از واتساپ طلایی استفاده نکنید.

10- نمایش ویجت‌های Today view
با وجود آنکه این ویژگی از دید کاربر پنهان نیست اما تعداد کمی از کاربران iOS از آن استفاده می‌کنند. برای دیدن ویجت‌های Today View کافی است در لاک‌اسکرین و صفحه هوم انگشت خود را از سمت چپ به راست بکشید.

اپلیکیشن‌های Widget Calendar, Pcalc Lite, Stacks Currency Converter, Launcher Widget, World Clock Today Widget, Dark Sky را دانلود کرده و سپس به Today View بروید. در این قسمت انگشت خود را به سمت پایین کشیده و Edit را انتخاب کنید. در این قسمت همه ویجت‌ها را فعال کرده و آن‌ها را به ترتیبی که دوست دارید، مرتب کنید.

حال شما یک داشبورد کارآمد خواهید داشت و کافی است برای چک کردن تقویم، هواشناسی و … تنها انگشت خود را در لاک اسکرین به سمت راست بکشید.

منبع: پلازا مگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *