سلف اسمارت

سبک زندگی هوشمندانه

سیستم مخصوص بازی

راهنمای خرید سیستم مخصوص بازی

بازی های کامپیوتری جزو رایج ترین نرم افزارهایی هستند که یک کاربر کامپیوتر می خواهد روی کامپیوترش اجرا کند. شاید در گذشته بازی های کامپیوتری تنها مخصوص کودکان بود اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی بازی های خلاقانه ای طراحی شده است که مناسب تمام گروه های سنی می باشد. یکی دیگر از قابلیت های تکنولوژی این است که سیستم هایی مخصوص بازی طراحی شده است که کیفیت بسیار خوبی دارند.

اگر به فکر جمع کردن یک رایانه قدرتمند برای اجرای بازی های رایانه ای هستید، دو راه پیش روی خود خواهید داشت. راه اول که گزینه مطمئن و بدون ریسکی است، این است که به یک فروشنده رایانه مراجعه کرده و از او بخواهید تا این کار را با دریافت مبلغی برای شما انجام دهد. اگر از سر و کله زدن با قطعات رایانه ای خوشتان نمی آید و حال و حوصله برطرف کردن مشکلات احتمالی را ندارید، این روش بهترین روش برای شما خواهد بود.

اما راه دومی هم وجود دارد و آن اینکه تمام قطعات مورد نیاز را خریداری کرده و خودتان اقدام به سر هم کردن رایانه کنید. با اینکه این روش ممکن است برخی دردسرهای احتمالی را داشته باشد اما مزایای زیادی نیز دارد. وقتی خودتان اقدام به خرید قطعات می کنید، دقیقاً همان چیزهایی را خرید خواهید کرد که نیاز دارید و البته پولی هم بابت آن ها پرداخت خواهید ممکن است به مراتب کمتر باشد. همچنین کاملاً نسبت به آنچه که درون کیس رایانه شما قرار گرفته آگاهی خواهید داشت و اطلاعاتتان نیز در زمینه سخت افزار بالاتر خواهد رفت. در نهایت اینکه لازم نیست دستمزدی را بابت اسمبل کردن یا جمع کردن رایانه بپردازید.

اگر شما نیز قصد جمع کردن یک رایانه مخصوص بازی را داشته و روش دوم را برای این کار برگزیده اید، ما در این مقاله قصد داریم به شما کمک کرده و قطعات مناسبی را برای این کار به شما پیشنهاد کنیم. با ما همراه باشید.

یک نکته مهم برای صرفه جویی در هزینه
همان طور که گفتیم یکی از مزایای سر هم کردن رایانه توسط خود شما این است که می توانید تمام قطعات را مطابق با نیاز خود انتخاب کرده و از این طریق مانع صرف هزینه های اضافی شوید. در حالت کلی قبل از اینکه یک سیستم رایانه ای جدید را اسمبل کنید، باید نیازهای خود را به طور دقیق مشخص کرده و بدانید که کدام بخش از رایانه شما چه قدرتی باید داشته باشد. به خصوص که این روزها با رونق گرفتن ارزهای دیجیتالی و بحث ماینینگ این ارزها، بازار قطعاتی مانند کارت گرافیک به شدت داغ شده و قیمت آن ها نسبت به قبل به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

به عنوان مثال اگر قصد جمع کردن رایانه ای را دارید که بتواند بازی پرطرفدار این روزها یعنی PUBG را به راحتی اجرا کرده و البته از قدرت کافی برای اجرای دیگر عناوین عرضه شده در سال 2018 مانند Monster Hunter World و Far Cry 5 برخوردار باشد، در این صورت باید تمرکز خود را بیش از هر چیز بر روی کارت گرافیک دستگاه معطوف کنید.

پردازنده (CPU)
قطعه انتخاب شده: Intel Core i5-4590
قیمت: حدود 250 دلار
کمپانی اینتل چند سالی است که در زمینه تولید پردازنده های دسکتاپ برتری محسوسی نسبت به رقیب اصلی خود یعنی AMD داشته و اگر بازی های ویدیویی به همین منوال ادامه داده و بیش از پیش به پردازش چند هسته ای متکی شوند، این برتری می تواند همچنان ادامه داشته باشد. برای خرید یک پردازنده مناسب برای رایانه گیمینگ خود اگر پول کافی در اختیار داشته و نسبت به اورکلاک کردن هم علاقه مند هستید، می توانید به سراغ نسخه آنلاک شده Core i5-4690K بروید. اما از آنجا که در اجرای اغلب بازی ها اورکلاک کردن پردازنده تأثیر چندان فاحشی ندارد، می توانید Core i5-4590 را انتخاب کنید که قیمت پایین تری داشته و مقرون به صرفه تر خواهد بود.

پردازنده Core i5-4590 از هسته های مبتنی بر معماری Haswell تشکیل شده و فرکانس پایه آن 3.3 گیگاهرتز است که در حالت توربو این عدد به 3.7 گیگاهرتز هم می رسد. همچنین این پردازنده از 6 مگابایت حافظه کش L3 نیز برخوردار می باشد. در داخل بسته بندی این محصول یک فن خنک کننده هم قرار دارد و بنابراین نیازی به تهیه جداگانه آن نخواهید داشت.

مادربورد
قطعه انتخاب شده: Asus H97M-E
قیمت: حدود 115 دلار
چیپست H97 که در مادربورد Asus H97M-E تعبیه شده دقیقاً مشابه با چیپست رده بالای Z97 است منتها با این تفاوت که از اورکلاک کردن پشتیبانی نمی کند. از آنجا که ما یک پردازنده قفل شده و بدون قابلیت اورکلاک را انتخاب کرده ایم، نیازی نیست هزینه بیشتری برای خرید یک مادربورد Z97 صرف کنیم و همین مادربورد برای خواسته ما کاملاً مناسب خواهد بود.

Asus H97M-E یک مادربورد مقرون به صرفه و بسیار خوش قیمت است که از سوکت 1150 استفاده کرده و می تواند به خوبی از عهده پردازنده Core i5-4590 برآید. این مادربورد دارای پورت های USB 3.0 بوده و پورت SATA آن هم از سرعت 6 گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی می کند. همچنین یک شیار M.2 هم برای این مادربورد در نظر گرفته شده است. تنها نکته قابل ذکر دیگر در مورد Asus H97M-E این است که این مادربورد تنها از یک شیار PCI Express 3.0 کامل برخوردار بوده و بنابراین تنها می توان از یک کارت گرافیک بر روی آن استفاده کرد و در نتیجه پشتیبانی از فناوری های SLI و CrossFire وجود ندارد. البته با توجه به هدف گذاری ما و سیستمی که قصد جمع کردن آن را داریم، عدم پشتیبانی از این فناوری های رده بالا به هیچ وجه یک ایراد محسوب نمی شود.

کارت گرافیک
قطعه انتخاب شده: AMD Radeon R9 290X
قیمت: حدود 415 دلار
شرکت انویدیا در زمینه تولید کارت های گرافیک حرف اول را می زند اما محصولات این شرکت در مقایسه با محصولات AMD از قیمت بالاتری برخوردار بوده و از این حیث ممکن است برای برخی کاربران مناسب نباشند. کارت گرافیک AMD Radeon R9 290X با وجود قیمت بسیار مناسبی که دارد، عملکرد بسیار قابل قبولی ارائه کرده و برای سیستم ما بسیار مناسب خواهد بود. این پردازنده گرافیکی با دریافت به روزرسانی های درایور مناسب در چند وقت اخیر توانسته از لحاظ عملکرد بسیار درخشان ظاهر شده و شانه به شانه GeForce GTX 970 حرکت کند، البته با این تفاوت کوچک که در هنگام فعالیت گرمای نسبتاً بیشتری تولید می کند.

هر دو کارت گرافیک AMD Radeon R9 290X و GeForce GTX 970 توانایی اجرای بازی GTA V را بر روی تنظیمات گرافیکی high و یا highest به خوبی دارا بوده و بازی The Witcher 3 را هم می توانند بر روی تنظیمات پیشنهادی بازی اجرا کنند. به هر حال با اینکه پیشنهاد ما کارت گرافیک AMD Radeon R9 290X است اما اگر از طرفداران کارت های انویدیا هستید و نمی خواهید به سراغ محصولات AMD بروید، انتخاب GeForce GTX 970 هیچ مشکلی نخواهد داشت.

فضای ذخیره سازی
قطعه انتخاب شده: Crucial MX100 512GB SSD
قیمت: حدود 230 دلار
امروزه استفاده از هارد درایوهای سنتی تقریباً منسوخ شده و فضاهای ذخیره سازی SSD جای این هاردها را گرفته اند. بنابراین حتی اگر بودجه محدودی هم دارید، پیشنهاد نمی کنیم به سمت هاردهای قدیمی بروید. البته مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که SSD ها معمولاً فضای کمتری نسبت به هاردهای سنتی دارند، اما از طرف دیگر حجم بازی ها روز به روز در حال افزایش است به طوری که بازی GTA V به تنهایی فضایی در حدود 65 گیگابایت را اشغال می کند.

با توجه به حجم خود سیستم عامل، اگر بخواهید چند بازی هم بر روی رایانه خود نصب کنید، SSD های 128 گیگابایتی نخواهند توانست فضای مورد نیاز شما را تعیین کنند و به همین علت این روزها انواع 256 گیگابایتی این نوع حافظه ها، حداقل چیزی هستند که باید انتخاب کنید. البته پیشنهاد ما این است که در مورد فضای ذخیره سازی کمی آینده نگرانه برخورد کرده و با صرف هزینه ای بیشتر به سراغ مدل های 512 گیگابایتی مانند Crucial MX100 بروید.

منبع تغذیه
قطعه انتخاب شده: XFX Core Edition 550W
قیمت: حدود 80 دلار
اینتل در چند سال گذشته عملکرد بسیار خوبی در کاهش مصرف انرژی پردازنده ها و چیپست های مادربورد داشته و بنابراین برای به کار گرفتن آن ها نیاز به انرژی زیادی نخواهید داشت. حافظه های SSD هم در مقایسه با هارد درایوها مصرف پایین تری دارند. بنابراین تنها قطعه ای که در این میان می تواند بیشترین مصرف انرژی را داشته باشد، کارت گرافیک است.

خوشبختانه کارت گرافیک R9 290X که ما انتخاب کرده ایم مصرف چندان بالایی ندارد و کل سیستم ما در بالاترین حد خود 400 وات برق مصرف خواهد کرد. البته در انتخاب منبع تغذیه همواره باید توان آن را کمی بیش از مصرف کلی سیستم در نظر بگیرید تا در آینده و هنگام ارتقاء رایانه خود و یا اضافه کردن برخی قطعات جانبی دیگر به آن، مشکلی نداشته باشید. بنابراین پیشنهاد می کنیم یک منبع تغذیه 550 واتی انتخاب کنید که برند XFX می تواند انتخاب خوبی در این زمینه باشد.

حافظه رم
قطعه انتخاب شده: Corsair 8GB (2x 4GB) DDR3 1,333MHz
قیمت: حدود 85 دلار
یکی از پیش نیازهایی که در مورد بازی های جدید به شدت ارتقاء پیدا کرده، حافظه رم است. با اینکه سرعت حافظه رم می توانند در کارایی آن تأثیرگذار باشد اما حجم حافظه بیش از هر چیز اهمیت دارد. این روزها دیگر حافظه های 4 گیگابایتی نمی توانند پاسخگوی نیاز شما بوده و بازی ها را اجرا کنند. بنابراین بهتر است حداقل به فکر تهیه 8 گیگابایت حافظه رم برای سیستم خود باشید. البته اگر بودجه کافی داشته و 16 گیگابایت حافظه رم بر روی رایانه خود نصب کنید، دردسر بسیار کمتری در اجرای انواع بازی ها خواهید داشت. اما به هر حال برای به حداقل رسیدن هزینه، پیشنهاد ما همان 8 گیگابایت است.

تمامی برندهای شناخته شده حافظه رم معمولاً عملکرد خوبی داشته و تفاوت چندان زیادی با یکدیگر ندارند، اما به هر حال برای اینکه در آینده راحت تر بتوانید حافظه رم سیستم را ارتقاء دهید سعی کنید مدلی را انتخاب کنید که شناخته شده تر بوده و بعداً در صورت نیاز بتوانید آن را در بازار پیدا کنید.

کیس
قطعه انتخاب شده: Corsair Carbide 200R
قیمت: حدود 75 دلار
کیس رایانه از جمله قطعاتی است که انتخاب آن بیش از هر چیز به سلیقه کاربر بستگی دارد، اما به هر حال در این انتخاب باید به برخی نکات مانند اندازه کیس توجه داشته باشید. ما برای سیستم خود از یک کیس بزرگ به نام Corsair Carbide 200R استفاده کرده ایم تا مشکلی ازبابت جا دادن قطعات در داخل آن نداشته باشیم. طراحی خاص این کیس باعث شده تا بدون نیاز به هیچگونه ابزاری از جمله پیچ گوشتی بتوان بخش های مختلف آن را باز کرده و قطعات را داخلش تعبیه کرد. اندازه بزرگ کیس هم باعث می شود تا فضای کافی برای کارت گرافیک R9 290X در اختیار داشته باشید. حتی اگر قصد داشته باشید فن های اضافه ای را هم در داخل کیس خود نصب کنید، هیچ مشکلی نخواهید داشت و فضای کافی برای این کار وجود دارد.

منبع: دیجی رو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *