سلف اسمارت

سبک زندگی هوشمندانه

هدست های واقعیت مجازی

مهم ترین هدست های واقعیت مجازی موجود در بازار

واقعیت مجازی فناوری بدیعی است که می تواند در پیشرفت های علمی و فناوری نقشی بنیادین را بازی کند؛ ایده تولید این فناوری خیلی هم جدید نیست و چند سالی از طرح اولیه آن می گذرد. واقعیت مجازی یکی از تازه ترین ابداعات حوزه فناوری است؛ هدست ها و سیستم های فناوری واقعیت مجازی برای اولین در سال 2016 به بازار عرضه شدند و با ادامه روند پیشرفت آنها در سال 2017، کاربران بیشتری به استفاده از آنها سوق پیدا کردند.

چند سالی است که هدست های واقعیت مجازی به شکل رسمی وارد بازار عمومی شده و در حال حاضر چند میلیون مخاطب را نیز به خود جذب کرده اند. محصولاتی که دریچه ای جدید به تکنولوژی را باز کرده و نه تنها از دید فنی عملکردی جالب توجه دارند بلکه توانسته اند مسائل فنی را در راستای ایجاد تجربه ای خاص پیش روی کاربر قرار دهند.

شاید برخی این دسته از محصولات را تنها به دید گجت های گران قیمت و تصنعی ببینند اما واقعیت ماجرا این است که واقعیت مجازی هر کاری که در توان داشت را برای تبدیل شدن به یک تکنولوژی عمومی انجام داده و فعلا برای سال های ابتدایی موفقیت قابل توجهی داشته. با توجه به این موضوع نگاهی کرده ایم به هدست های واقعیت مجازی مختلفی که امروزه حتی در بازار کشور ما نیز یافت می شوند؛ محصولاتی که تمرکز اصلی خود را فعلا روی جنبه های مرتبط به بازی های ویدئویی قرار داده اند اما کارایی های بسیاری دارند.

گوکل کاردبورد
گوگل کاردبورد بدون شک ارزان ترین راه برای تجربه دنیای مجازی به شمار می رود. این هدست 20 دلاری به گونه ای طراحی شده که تقریبا با تمام موایل های موجود در بازار سازگار است. گوگل بارها تاکید کرده که برنامه هایی جدی برای واقعیت مجازی خود دارد و بنابراین با خرید کاردبورد به مجموعه ای قابل توجه از برنامه ها و دموهای آزمایشی روی این پلتفرم دسترسی خواهید یافت.

با این حال تمام این برنامه ها کیفیتی یکسان ندارند و گاه تجربه آنها چندان لذتبخش نیست. در حال حاضر کانال های بی شماری در اینترنت وجود دارد که به صورت اختصاصی برای ویدئوهای واقعیت مجازی تدارک دیده شده اند. همچنین گوگل اخیرا اعلام کرده که می توان تمام ویدئوهای موجود در پلتفرم ویدوویی آنها را در قالب واقعیت مجازی مشاهده کرد. پس نتیجه گیری آن است که کمبود محتوا آخرین مشکلی خواهد بود که کاربران کاردبورد ممکن است با آن دست و پنجه نرم کنند و احتمالا تا مدت های طولانی با محتویات مختلف موجود برای کاردبورد سرگرم خواهید شد؛ خصوصا اگر پیش از این تجربه کار با واقعیت مجازی را نداشته باشید.

قیمت بسیار پایین هدست کاردبورد که همان طور که از نامش پیداست از ورقه های کارتنی ساخته شده، تاثیری شگرف روی فروش این محصول گذاشته و تقریبا هر کسی را مجاب به خرید آن می کند. حتی روزنامه معروف نیویورک تایمز چندی پیش در یکی از ویژه نامه های یک عدد کاردبورد به صورت رایگان به مشترکین خود هدیه داد. بنابراین یکی از مورد احترام ترین و بزرگترین کمپانی های فعال در حوزه فناوری از این هدست ها پشتیبانی می کند؛ قیمت آن بسیار ارزان است. تقریبا با هر موبایلی سازگاری دارد و اکوسیستم آن به گونه ای است که محتویات بی شماری در اختیار کاربران قرار می دهد.

دیگر چه دلیلی دارد که عاشق کاربورد نشویم و آن را خریداری نکنیم؟ برای افراد تازه کار، تجربه کاربری کاردبورد شاید آنقدرها دلچسب نباشد. قیمت پایین هدست بدان معناست که کاردبورد به صورت تمام و کمال روی قدرت پردازشی اسمارت فونی که در آن قرار گرفته اتکا می کند و تمام اعمال مربوط به دنبال کردن حرکات سر و تشخیص حرکات بدن توسط موبایل صورت می پذیرند.

سامسونگ گیر وی آر
سخت افزار گیر وی آر به تنهایی 100 دلار قیمت دارد و از همین حالا در دسترس قرار گرفته اما تنها با چهار عدد از اسمارت فون های فعلی سامسونگ سازگاری دارد. در حال حاضر، هیچ محصول مشابهی برای پلتفرم iOS نیز وجود ندارد؛ در واقع گیر وی آر به صورت اختصاصی توسط سامسونگ و آکیلس توسعه داده شده تا به فروش موبایل های جدید سامسونگ کمک کند.

با این وجود گیر وی آر تجربه کاربری بی نظیری از واقعیت مجازی به ارمغان می آورد. برای مثال کاربر می تواند فیلم های موجود در سایت نت فلیکس را در دنیای مجازی و در ویلایی کوچک بالای یک کوه تماشا کند یا می توان محتویات استریم شده وب سایت توییچ را درون یک سینمای خصوصی تماشا کرد. برخی از بازی های در دسترس برای گیر وی آر هم تجاربی فوق العاده رقم می زنند و تعداد آنها به حدی است که تا مدت ها سرگرم باقی خواهید ماند.

آکیلس ریفت
هدست آکیلس ریفت محصولی است که با صحبت درباره آن به قلمروی حقیقی فناوری واقعیت مجازی پا می گذاریم. سازگاری آکیلس ریفت با کامپیوترهای قدرتمند بدان معناست که به کمک آن تجاربی بسیار باورپذیرتر نسبت به گیر وی آر حاصل می شود. هدست مورد بحث قرار است از انتهای اسفند ماه برای پیش خرید در دسترس قرار گیرد و مدتی بعد از آن به بازار عرضه شود.

آکیلس ریفت خود 600 د لار قیمت دارد و برای کار با آن باید به یک کامپیوتر قدرتمنتد 1500 دلاری یا بیشتر نیز دسترسی داشته باشید. مجموعه آکیلس ریفت به همراه یک هدست، یک دستگاه تشخیص عمق میدان که روی میزتان قرار می گیرد، یک کنترلر ایکس باکس وان و آکیلس ریموت عرضه می شود. در همین حال قرار است که در نیمه دوم سال جاری میلادی، کنترلر لمسی منحصر به فرد واقعیت مجازی ریفت نیز عرضه شود که به کلی تجربه کاربری این هدست را دگرگون خواهد کرد.

اچ تی سی وایو
هد ست وایو، محصول مشترک کمپانی اچ تی سی و والو سازنده پلتفرم محبوب استیم، است و با تمرکزی مضاعف روی گیمینگ و خواسته های گیمرها ساخته شده. یکی از ویژگی های بی نظیر هدست وایو فناوری لایت هاوس آن است و می توان با نصب دو سنسور در دو گوشه از اتاق در محیط حرکت کرد و به کمک دو کنترلر مجهز به حسگر حرکات بدن به تعامل با اجزای دنیای مجازی پرداخت. دنبال کردن حرکات بدن از طریق هدست و کنترلر به شکلی کاملا روان صورت می گیرد و نقشی اساسی در القای حس حضور در محیط مجازی ایفا می کند. به کمک نرم افزاری به نام تیلت براش نیز می توان از کنترلرها برای خلق اجسام و فضاهای سه بعدی استفاده کرد که مطمئنا برای بسیاری از کاربران فوق العاده خواهد بود.

پلی استیشن وی آر
هدست پلی استیشن از چند منظر نسبت به رقبای خود برتر است. کنسول پلی استیشن 4 قیمتی به مراتب کمتر از کامپیوترهای قدرتمند دارد و کنترلر «موو» و کنترلر دوال شاک 4 به همراه دوربین پلی استیشن، در مجموع تجربه ای ارزان قیمت از دنبال کردن حرکات بدن را در اختیار کاربر می گذارند. توسعه دهندگان عناوین هدست پلی استیشن همچنین این امکان را دارند که برای پلتفرم سخت افزاری واحدی تولید محتوا کنند که به کسب تجارت بهینه تر منجر می شود. هدست پلی استیشن علاوه بر این، یکی از مناسب ترین هدست های موجود در هنگام قرارگیری روی سر به شمار می رود و استفاده از آن با عینک نسبت به ریفت و وایو راحت تر است.

همچنین سونی قصد دارد پشتیبانی کم نظیری از هدست واقعیت مجازی خود به عمل آورد و اعلام کرده که بیش از 200 توسعه دهنده در حال ساخت عناوین مختلف برای آن هستند. مثل تمام هدست های واقعیت مجازی قدرتمند، هدست پلی استیشن هم قیمتی نسبتا گران خواهد داشت و حتی ممکن است از خود پلی استیشن 350 دلاری نیز گرانتر باشد. قابلیت تمرکز روی یک سخت افزار واحد مطمئنا به نفع توسعه دهندگان است اما در عوض ممکن است تجاربی با کیفیت کمتر نسبت به ریفت یا وایو به ارمغان آورد. در هر صورت باید توجه داشت که نمی توان کنسولی را که حدود دو سال از عمر آن می گذرد، با یک کامپیوتر گیمینگ با قیمتی به مراتب بالاتر مقایسه کرد.

منبع: روزنامه هفت صبح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *