سلف اسمارت

سبک زندگی هوشمندانه

پیام‌های تبلیغاتی

نکاتی برای افزایش تاثیر کلمات بر پیام‌ های تبلیغاتی

پیام های تبلیغاتی همواره يکی از مهم‌ ترين دغدغه‌ های صاحبان مشاغل بوده است و صاحبان مشاغل به دنبال این هستند که با پیام های کوتاه و تاثیر گذار بیشترین مخاطبان را جذب کنند. با گذر زمان روش های تبليغاتی قبلی کارايی خود را از دست داده‌ اند و نياز تبليغ دهنده را برآورده نمی کنند. امروزه پیام های تبلیغاتی از روش های مختلفی استفاده می کند تا تاثیر بیشتری بر مخاطب داشته باشد.

اگر پیام های تبلیغاتی تان قدرتمند نباشند و به دست مخاطبان مناسب خود نرسند، نمی توانید به نتایجی دست پیدا کنید که انتظارش را داشتید. به عبارت دیگر، هزینه ای را که صرف بازاریابی کرده اید، از دست خواهید داد و هیچ فروشی نخواهید داشت. هیچ مالک کسب و کاری دلش نمی خواهد این اتفاق برایش بیفتد! کلمات قدرت زیادی دارند، بنابراین باید به شکل هوشمندانه ای از آنها در تبلیغات تان استفاده کنید.

کسانی که به طور حرفه ای در زمینه تبلیغات کار می کنند، متون تاثیرگذاری را برای پیام های تبلیغاتی می نویسند که مشتری به خوبی با آنها ارتباط برقرار می کند و انگیزه می گیرد که دست به کار شود؛ اما اگر نتوانید با یک شرکت تبلیغاتی حرفه ای کار کنید چه؟ اگر مطمئن نباشید که تبلیغات چی مورد نظرتان به اندازه کافی حرفه ای است چه؟ خوشبختانه نظریات و ابزارهایی وجود دارند که می توانید بیاموزید و از آنها استفاده کنید تا خودتان پیام های تبلیغاتی حرفه ای بنویسید یا مطمئن شوید که تبلیغات‌چی‌تان بهترین پیام ممکن را به شما تحویل می دهد. کلمات به روش های گوناگونی ممکن است پیام تبلیغاتی تان را خراب کنند اما به سادگی و با یادگیری موارد زیر می توانید اشتباهات را اصلاح کنید.

1. از کلمات زیادی استفاده نکنید.
پژوهش ها نشان داده اند که بازه توجه مردم چیزی حدود 8 ثانیه است! پس مطمئن شوید که پیام تبلیغاتی تان وقت زیادی را از مردم نمی گیرد. این موضوع برای مخاطبان جوان تر اهمیت بیشتری نیز دارد. بازه توجه نسل هزاره به پیام های تبلیغاتی فقط و فقط 5 ثانیه است! نکته مهم این است که تک تک کلماتی را که حضورشان در پیام تبلیغاتی ضروری نیست، با بی رحمی تمام حذف کنید، وگرنه ممکن است زمان و هزینه ای که صرف بازاریابی کرده اید، نتیجه بخش نباشد و مردم حتی پیام تان را نخوانند و از آن رد شوند.
بروید سر اصل مطلب. کلمات اضافی. مانند «واقعا» یا «خیلی» را حذف کنید تا متن ساده باقی بماند. داستان طولانی تعریف نکنید. فراموش نکنید که فقط 5 تا 8 ثانیه فرصت دارید. این فرصت را از دست ندهید. یک تکنیک حذف لغات اضافی این است که وقتی پیام تبلیغاتی تان را نوشتید، یک خودکار قرمز بردارید و سعی کنید 30 درصد متن را کاهش دهید. در این روش شما باید غیرضروری ترین کلماتی را که می بینید، خط بزنید تا لغات باقی مانده تاثیرگذاری بیشتری پیدا کنند.

2. از لغات تخصصی استفاده نکنید.
کلمات سخت و تخصصی جایی در پیام های تبلیغاتی ندارند، مگر اینکه در حیطه بسیار خاص و منحصر به فردی مشغول به فعالیت باشید. البته حتی در چنین شرایطی نیز مشتریان ترجیح می دهند ساده تر صحبت کنند و خود را خیلی درگیر اصطلاحات پیچیده نکنند. یکی از مهم ترین مولفه ها در هنگام نوشتن پیام های تبلیغاتی این است که مخاطب خود را درک کنید و پیامی بنویسید که به خوبی توجهش را جلب کند. مهم نیست که شما عاشق پیچیده حرف زدن هستید! اگر مشتریان تان نتوانند پیام تان را درک کنند، هیچ نتیجه ای نخواهید گرفت. نوشته تان را بازبینی کنید و کلمات و اصطلاحات سخت و تخصصی را پیدا کنید. آیا این لغات، درک پیام را برای مشتریان ساده کرده یا فقط حواس شان را از منظور اصلی شما پرت می کند؟ این لغات را با مترادف های ساده تری جایگزین کنید، مگر اینکه معنای خاصی برای مشتری تان داشته باشید.

3. از ضمایر اشتباهی استفاده نکنید.
پیام های تبلیغاتی عالی، مخاطب را مد نظر قرار می دهند، نه اینکه بخواهند در مورد شرکت، محصولات یا خدماتی که ارائه می شود، حرف بزنند. بنابراین پیام شما به جای ضمایر اول شخص (من، ما، -م، -مان)، باید از ضمایر دوم شخص استفاده کند (تو، شما، -ت، -تان). واقعیت این است که کسی به شما اهمیت نمی دهد. نکته مهم برای مشتری این است که محصولات یا خدمات تان بتواند کمکی به آنها کرده یا زندگی شان را ساده تر کند.
این درواقع قاعده اصلی بازاریابی است که می گوید: «محصول یا خدمات شما مهم نیستند؛ بلکه توانایی آنها در برطرف کردن نیازهای مشتریان است که اهمیت دارد.» اگر پیام های تان حول محور «شما» نوشته شوند، به موفقیت چشمگیری دست نخواهید یافت. برای حل کردن این مشکل نگاهی به پیام تبلیغاتی تان بیندازید و دور ضمایر اول شخص استفاده شده و مواردی که در مورد خودتان یا کسب و کارتان گفته اید، خط بکشید. حالا ببینید که چطور می توانید این اطلاعات را طوری تغییر دهید که به مشتری و رفع نیازهای او بپردازد.

4. از کلمات احساسی استفاده نکنید.
آیا پیام تبلیغاتی شما مشتریان را به طور احساسی درگیر می کنند؟ اگر این طور نیست، بهتر است آن را طوری بازنویسی کنید که احساس خاصی به مشتریان بدهد. پیامی که بتواند واکنش احساسی مردم را برانگیزد، کارآمدترین نوع پیام تبلیغاتی است. چرا؟ چون حداقل بخشی از دلیل مشتریان برای خرید یا استفاده از محصول یا خدمات شما به احساسات شان بستگی دارد.

5. از جملات مجهول استفاده نکنید.
وقتی که بودجه ای را به نوشتن پیام های تبلیغاتی اختصاص می دهید، می خواهید که مشتریان تان را ترغیب به اقدام و خرید محصولات خود بکنید. این پیام باید شامل فراخوانی باشد که به مردم انگیزه کافی را برای خرید بدهد. با این حال، اشتباهات کوچکی مانند استفاده از لحن مجهول در ساختار جملات می تواند تاثیر منفی ای بر نتایج بگذارد. در جملات مجهول علمی روی فاعل جمله انجام می شود (توپ (به وسیله فرهاد) شوت شد)، اما در جملات معلوم، این فاعل است که کای را انجام می دهد (فرهاد توپ را شوت کرد).

آیا می خواهید مردم واقعا دست به کار شوند یا فقط به اقدام کردن فکر کنند؟ تکلیف شان را معلوم کنید و ساختار جملات را به شکل معلوم (نه مجهول) بنویسید. درست کردن این اشتباه نیازمند این است که کمی ساختار جملات را تغییر دهید. پیام تان را بخوانید و جملاتی را که با لحن مجهول نوشته شده اند، با جملات معلوم جایگزین کنید. در نظر داشته باشید که ایجاد حس ضرورت و محدودبودن بازه زمانی می تواند بازدهی نتایج تان را بالاتر هم ببرد.

منبع: مجله پنجره خلاقیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *