سلف اسمارت

سبک زندگی هوشمندانه

خرید لپ‌ تاپ

کارهای مهم و سودمندی که باید بعد از خرید لپ‌ تاپ انجام دهید

خرید لپ تاپ کار ساده ای نیست و تعادل بین قدرت و قیمت عادلانه می تواند برای خریداران با تجربه جستجوی حیرت انگیزی باشد. بنابراین قبل از اینکه به خرید لپ تاپ بروید بهتر است اطلاعات کافی کسب کنید تا بتوانید بر اساس بودجه و نیازی که دارید خرید مناسبی انجام دهید.

احتمالا این مطلب به گوش شما هم رسیده که برخی از کاربران اعتقاد دارند لپ‌تاپ‌ها دیگر کاربردی ندارند. در واقع این افراد می‌گویند لپ‌تاپ‌ها وزن بیشتری نسبت به تبلت‌ها داشته و از قابلیت حمل پایین‌تری برخوردار هستند. از سوی دیگر از نظر کارایی و عملکرد نیز نسبت به کامپیوترهای رومیزی در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرند. اما هنوز بسیاری از کاربران لپ‌تاپ‌ها را ابزاری کارآمد و مورد نیاز می‌دانند، خصوصا اگر دانشجو باشید و یا شغلی مانند برنامه‌نویسی و طراحی داشته باشید، این موضوع بسیار واضح و روشن خواهد بود.

فرض می‌کنیم شما هم از لپ‌تاپ‌ها خوش‌تان می‌آید و اخیرا یک لپ‌تاپ جدید خریداری کرده‌اید. حتی ممکن است آن را در یک مسابقه یا از طرف دانشگاه خود هدیه گرفته باشید. این لپ‌تاپ می‌تواند در چند سال آینده کارهای شما را راه بیندازد، اما برای میسر شدن این اتفاق باید همین ابتدا برای لپ‌تاپ خود وقت گذاشته و به برخی موارد رسیدگی کنید.

در این مطلب چند مورد از کارهای مهم و سودمندی را که باید پس از خرید یک لپ‌تاپ جدید انجام بدهید، به شما نشان می‌دهیم. چند ساعت وقت بگذارید و همین ابتدا مواردی را سامان بدهید که در ادامه مسیر استفاده از لپ‌تاپ ممکن است خیلی موجب آزار شما شوند.

1) سیستم عامل را به‌روز کنید
چه لپ‌تاپ خودتان را از یک مغازه در پاساژ کامپیوتر و چه آن را از فروشگاهی آنلاین خریداری کرده باشید، از زمان تولید و بسته‌بندی دستگاه شما چندین ماه می‌گذرد. لپ‌تاپ شما در این مدت زمان سپری شده هیچ‌گونه به‌روزرسانی را دریافت نکرده و این به‌روزرسانی‌ها از چیزی که فکر می‌کنید اهمیت بیشتری دارند.

در سیستم عامل ویندوز ویژگی Windows Update را حتما فعال کنید. می‌دانیم که این یکی از موارد آزاردهنده است و معمولا در بدترین مواقع پیغام شروع دانلود به‌روزرسانی ظاهر خواهد شد، اما این کمترین هزینه‌ای است که برای داشتن امنیت بالا می‌توان پرداخت.
در سیستم عامل مک زمانی که پیغامی مبنی بر به‌روزرسانی نرم‌افزاری را دریافت نمودید، حتما آن به‌روزرسانی را انجام دهید. این کار را اصلا به تعویق نیندازید، چراکه ممکن است به‌علت مشغله کاری یا فراموشی، چشم باز کنید و ببینید که قربانی ده‌ها بدافزار شرور شده‌اید!در لینوکس به‌روزرسانی‌ها بیشتر جنبه کاربردی دارند تا امنیتی، اما باز هم دارای اهمیت هستند. با مطالعه منابع مختلف در مورد نحوه مدیریت و به‌روزرسانی پکیج‌های نرم‌افزاری و همچنین به‌روزرسانی کرنل لینوکس اطلاعات بیشتری بدست آورید.

در سیستم عامل کروم همه کارها در پشت پرده انجام می‌شوند. هر زمان که به یک اتصال بی‌سیم وای‌فای متصل شوید، سیستم عامل کروم به‌روزرسانی‌های موجود را بررسی کرده و آن‌ها را دانلود می‌کند. برای نصب این به‌روزرسانی‌ها هم فقط کافیست دستگاه خود را ری‌استارت کنید.

2) نرم‌افزارهای اضافی (Bloatware) را  حذف کنید
بلات‌ورها، نرم‌افزارها و سرویس‌هایی هستند که به‌صورت پیش‌فرض در لپ‌تاپ (یا هر دستگاه دیگری) قرار دارند و برای اکثر کاربران بلااستفاده و غیرضروری هستند. این برنامه‌ها به ندرت قابلیت استفاده دارند اما حجم قابل توجهی از هارد لپ‌تاپ شما را اشغال کرده‌اند. تولیدکنندگان لپ‌تاپ‌های ویندوزی در این مورد بسیار بدنام هستند، چراکه این برنامه‌های اضافی معمولا در لپ‌تاپ‌های مک، لینوکس و کروم به مراتب کمتر حضور دارند.

برای این‌که از نصب این برنامه‌های اضافی جلوگیری کنید دیگر دیر شده و شما الان لپ‌تاپی در اختیار دارید که باید از شر این برنامه‌ها خلاصش کنید.

اما ساده‌ترین روش برای حذف این نرم‌افزارها چیست؟ یکی از نرم‌افزارهای حذف کننده چندتایی را نصب کنید. این نرم‌افزارها سیستم شما را اسکن می‌کنند و با لیست کردن تمام نرم‌افزارهای نصب شده، به شما اجازه می‌دهند همه آن‌ها را به صورت یک‌جا حذف کنید. به همین منظور حواس‌تان باشد نرم‌افزار مهمی را حذف نکنید. در این زمینه یک جستجوی ساده در گوگل کمک زیادی به شما خواهد کرد.

3) یک آنتی‌ویروس نصب کنید
هر لپ‌تاپی نیاز به نرم‌افزار آنتی‌ویروس دارد، بله این مورد برای مک و لینوکس هم صادق است! هنوز نمی‌توان به‌طور قطعی گفت که این روزها ویندوز تنها سیستم عامل در معرض خطر است. اگر شما تدابیر امنیتی را رعایت نکنید، ممکن است قربانی حملات بدافزارهایی قرار بگیرید که از شما اخاذی می‌کنند.

به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم حتما یک آنتی‌ویروس نصب کنید. اگر از کند شدن کارایی و مراقبت دایمی در پس‌زمینه خوش‌تان نمی‌آید حداقل ابزاری مانند MalwareBytes را نصب کرده و هفته‌ای یک بار کل سیستم خود را اسکن کنید.

4)نرم‌افزار ضدسرقت نصب کنید
به سرقت رفتن لپ‌تاپ یکی از بدترین اتفاق‌هایی است که احتمال دارد رخ بدهد. شما نه تنها لپ‌تاپ نازنین خود را از دست داده‌اید بلکه اطلاعات باارزش درون آن نیز به باد فنا رفته است. معمولا خیلی نادر است که لپ‌تاپ ربوده شده دوباره پیدا شود، مگر آن‌که فرد سرقت کننده بیاید و لپ‌تاپ را دو دستی تقدیم‌تان کند!

خوشبختانه در ویندوز 10 شاهد یک ویژگی امنیتی با عنوان Find My Device هستیم که قادر است مکان لپ‌تاپ شما را در مواقعی که به سرقت رفته و یا آن را در محلی جا گذاشته‌اید، نشان دهد. اگر از این ویژگی خوش‌تان نمی‌آید و یا کاربر مک یا لینوکس هستید می‌توانید از نرم‌افزار Prey بهره ببرید که برای پیدا کردن گوشی‌های موبایل هم قابل استفاده است.

5) تنظیمات پاور را بهینه کنید
لپ‌تاپ‌ها اصولا دستگاه‌هایی قابل حمل هستند، بنابراین این‌که باتری آن‌ها دوام بیشتری داشته باشد در بالاترین اولویت‌ها قرار می‌گیرد. با چند تنظیم ساده می‌توانید دوام باتری را از 6 ساعت به 9 ساعت در هر بار شارژ کامل افزایش دهید.

در ابتدا میزان نور صفحه را کاهش دهید. حواس‌تان باشد در این کار زیاده‌روی نکنید چرا که منجر به خستگی چشم و ذهن خواهد شد. اما به‌طور کلی هر چه روشنایی صفحه‌نمایش کمتر باشد، دوام باتری بیشتر خواهد شد. در ویندوز شما می‌توانید در بخش تنظیمات پاور، روشنایی صفحه را در مواقعی که لپ‌تاپ در حال شارژ نیست، تنظیم کنید. در سیستم عامل مک همین کار را می‌توانید با قابلیت Energy Saver به انجام برسانید.

همچنین در این بخش حتما تنظیمات مربوط به حالت خواب (Sleep) و هایبرنت (Hibernate) را نیز انجام دهید. این موضوع به خصوص اگر زیاد با لپ‌تاپ خودتان به سفر می‌روید، کمک زیادی به کاهش مصرف باتری خواهد کرد.

به‌عنوان آخرین توصیه، از مرورگر کروم استفاده نکنید که در افزایش مصرف باتری بدنام است. اگرچه روش‌هایی برای کاهش مصرف باتری کروم وجود دارد، اما بازهم از این نظر در سطحی پایین‌تر نسبت به سایر مرورگرهای وب قرار می‌گیرد. پیشنهاد ما استفاده از مرورگر Opera است که حالت صرفه‌جویی باتری بسیار کارآمدی نیز دارد.

6) از پشتیبان‌گیری خودکار استفاده کنید
فرض کنید شش ماه از خرید لپ‌تاپ می‌گذرد و حالا دستگاه شما از اسناد، پروژه‌ها، ارائه‌ها و انواع و اقسام اطلاعات شخصی مهم و باارزش پر شده است. لپ‌تاپ شما ناگهان با مشکل نرم‌افزاری جدی مواجه شده و کاملا هنگ می‌کند. بله، اطلاعات شما از بین رفته‌اند و در چنین مواقعی اگر خوش‌شانس باشید در نهایت می‌توانید بخشی از آن‌ها را بازگردانی کنید!

اجازه ندهید چنین اتفاقی برای شما نیز رخ بدهد. همین الان که فرصت دارید قابلیت پشتیبان‌گیری را تنظیم کنید.

در ویندوز 10 شاهد چند روش پشتیبان‌گیری با نام‌های System Restore ،Backup ،Restore ،Recovery Drive Creator و چند مورد دیگر هستیم. سیستم عامل مک در این زمینه قابلیت‌های مختلفی از جمله Time Machine را به کاربران ارائه می‌دهد. در لینوکس هم شاهد حضور چند ابزار کارآمد برای پشتیبان‌گیری هستیم که برای حفظ امنیت اطلاعات شما بسیار سومند خواهند بود.

7) ذخیره‌سازی ابری و همگام‌سازی را تنظیم کنید
فضای ابری چیست؟ به‌طور خلاصه این فضا نسخه‌ای همگام‌سازی شده از اطلاعات شما را در سرورهای آنلاین نگه‌داری می‌کند. ذخیره‌سازی ابری روشی بسیار عالی و مطمئن برای آن دسته از افرادی است که در هر جایی می‌خواهند به اطلاعات خودشان دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، فضای ابری به نوعی می‌تواند نقش نسخه پشتیبان اطلاعات را نیز ایفا کند.

سه سرویس محبوب در این زمینه دراپ‌باکس، گوگل درایو و وان‌درایو هستند که هر کدام نقاط قوت و ضعف خودشان را دارند. اما در تمام آن‌ها یک پلن رایگان وجود داشته تا روال کار و کیفیت سرویس‌دهی را امتحان کنید. انتخاب این سرویس‌ها به خودتان بستگی دارد، برای مثال اگر از سرویس اسناد گوگل زیاد استفاده می‌کنید، انتخاب گوگل درایو منطقی‌تر خواهد بود.

8) حرارت دستگاه را به حداقل برسانید
فراموش نکنید که لپ‌تاپ‌ها نسبت به کامپیوتر رومیزی یا تبلت‌ها در برابر حرارت آسیب‌پذیرتر هستند. کیس کامپیوتر شما دارای فضای مناسب و کافی به منظور تهویه بوده و تبلت‌ها نیز از انباشته شدن گرد و غبار نگرانی ندارند. اما در لپ‌تاپ‌ها اوضاع فرق می‌کند. در این دستگاه‌ها شاهد تهویه ضعیف هوا و نقاط مختلفی برای انباشته شدن گرد و غبار هستیم. این دو مشکل باعث می‌شوند تا اگر نکات نگهداری را رعایت نکنید لپ‌تاپ شما خیلی زودتر از چیزی که انتظار داشتید خراب شود.

از سوی دیگر افزایش حرارت باعث می‌شود تا پردازنده لپ‌تاپ شما با سرعت پایین‌تری کار کند تا حرارت کمتری تولید شود، این یعنی عملکرد و کارایی کندتر سیستم را شاهد خواهید بود. به علاوه عمر قطعاتی مانند هارددیسک ارتباط مستقیمی با حرارت داشته و همچنین افزایش حرارت می‌تواند باعث کاهش ظرفیت شارژ باتری دستگاه شما شود.

اما چه کاری می‌توانید برای جلوگیری از این مشکلات انجام دهید؟
میز مخصوصی برای لپ‌تاپ خود پیدا کنید و یا حداقل آن را بر روی سطح صاف و تمیز که عاری از گرد و خاک باشد قرار بدهید. بسیاری از افراد لپ‌تاپ را بر روی فرش، تخت، مبل و پای خود قرار می‌دهند که کاری غلط است.
از یک خنک کننده لپ‌تاپ به منظور تهویه مطلوب هوا استفاده کنید. اگر فعلا بودجه خرید یک خنک کننده خوب و کارآمد را ندارید، می‌توانید با استفاده از ویدیوهای آموزشی که در یوتیوب به فراوانی یافت می‌شوند، یکی برای خودتان بسازید! همچنین یادتان باشد اگر از میز لپ‌تاپ هم استفاده کنید، باز هم به یک خنک کننده مناسب احتیاج خواهید داشت.
یک برنامه نمایشگر میزان حرارت دستگاه نصب کنید تا در مواقعی که درجه حرارت بالا و غیرعادی را مشاهده کردید برنامه‌های سنگین و پرمصرف را ببندید. این برنامه‌ها معمولا در دسته بازی، ویرایشگرهای ویدیویی و یا برنامه‌های استخراج بیت‌کوین قرار می‌گیرند.

9) تنظیمات سیستم را سفارشی کنید
اکنون که تمام اقدامات امنیتی و مراقبتی را انجام دادید، زمان آن رسیده تا لپ‌تاپ را مطابق میل خودتان تنظیم کنید. می‌توانید به بخش تنظیمات تم، تصاویر پس‌زمینه، چیدمان تسک‌بار و غیره رفته و موارد دلخواه را تغییر دهید.

کاربران ویندوز 10 همچنین باید به ویژگی‌هایی که غیرفعال کردن آن‌ها سودمند است توجه داشته باشند. این کار برای کاهش تبلیغات و موارد مزاحم ویندوز 10 توصیه می‌شود.

10) برنامه‌های مورد علاقه‌تان را نصب کنید
حالا که لپ‌تاپ شما تقریبا آماده شده، می‌توانید برنامه‌های مورد علاقه خود را نصب کنید. اما قبل از انجام این‌ کار و درگیر شدن با فایل نصب صدها نرم‌افزار مختلف، پیشنهاد می‌کنیم سری به وب‌سایت Ninite بزنید.

Ninite در واقع به شما اجازه می‌دهد با یک فایل نصب، تمامی برنامه‌ها را به‌صورت یک‌جا در سیستم خود نصب کنید. در این وب‌سایت می‌توانید از بین ده‌ها برنامه محبوب و کاربردی که اکثر کاربران از آن‌ها استفاده می‌کنند، موارد دلخواه را انتخاب کرده و فایل نصبی خودتان را تحویل بگیرید. می‌توانید این فایل نصبی را در جایی نگه‌دارید و در مواقع لزوم به‌سرعت از آن استفاده نمایید. همچنین با بهره‌گیری از این فایل نصبی قادر هستید برنامه‌هایی را که قبلا در وب‌سایت مذکور انتخاب کرده‌اید، به‌روزرسانی نمایید.

چند نکته دیگر در مورد لپ‌تاپ جدید
لپ‌تاپ شما اکنون آماده استفاده است، اما هنوز هم چند نکته دیگر وجود دارد که رعایت آن‌ها سودمند خواهد بود.

اگر کابل شارژ لپ‌تاپ را به‌طور پیوسته به برق بزنید، باتری لپ‌تاپ نابود نخواهد شد اما با این کار ظرفیت کلی شارژ باتری با سرعت بیشتری کاهش پیدا خواهد کرد. برای بهره‌مندی از حداکثر طول عمر باتری دستگاه‌تان بهترین کار استفاده ترکیبی از برق شهری و باتری خواهد بود. با این کار هیچ‌وقت باتری لپ‌تاپ به‌طور کامل خالی نمی‌شود و از طرفی کاهش ظرفیت آن را با گذشت زمان بیشتری تجربه خواهید کرد.

همچنین زمانی که از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید حواس‌تان به حالت فیزیکی خودتان باشد. ممکن است برای راحتی خودتان هر از گاهی بر روی شکم یا پشت دراز بکشید و انواع اشکال عجیب و غریب را به خود بگیرید، اما فراموش نکنید که در دراز مدت این عادت‌های بد بر روی جسم شما اثرات منفی خواهند داشت.

منبع: وب سایت آی تای رسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *