سلف اسمارت

سبک زندگی هوشمندانه

اوبونتو

شش برتری سیستم عامل اوبونتو

اوبونتو یک سیستم عامل منبع باز برای رایانه ها است و همه چیزهای ضروری برای اجرای سازمان، مدرسه، خانه و یا شرکت در آن ارائه می شود. تمام برنامه های ضروری مانند مرورگرها، برنامه های ایمیل و رسانه ها از قبل در آن نصب شده و هزاران بازی و برنامه دیگر در مرکز نرم افزار اوبونتو موجود می باشد.

همه‌ ما ویندوز را دوست داریم و بدون شک می‌دانیم سیستم عامل فوق العاده‌ای است، اما اگر به شما بگوییم اوبونتو سیستم عامل بهتری است، عکس العمل شما چگونه خواهد بود؟ ممکن است بخندید و با اطمینان بگویید امکان ندارد سیستم عاملی بهتر از ویندوز وجود داشته باشد. اما قصد ما آشنایی بیشتر شما با سیستم عامل اوبونتو است و در این مقاله 6 برتری این سیستم عامل نسبت به محصول مایکروسافت را توضیح خواهیم کرد.

احتمالا تصور می‌کنید اوبونتو فقط برای افراد حرفه‌ای است و کاربران معمولی نمی‌توانند از آن استفاده کنند، پس چگونه امکان دارد چنین سیستم عاملی برتر از ویندوز باشد؟ در پاسخ باید گفت استفاده از اوبونتو در حقیقت دشوار نیست و حتی در برخی جهات استفاده از آن ساده‌تر از ویندوز خواهد بود! پس با ما همراه باشید تا نگاهی به سیستم عامل اوبونتو که یک توزیع لینوکس است داشته باشیم و با نقاط قوت آن آشنا شویم.

1. به‌روزرسانی سیستم عامل و نرم افزارها
شرایطی را تصور کنید که روی میز کار خود نشسته‌اید تا کاری را بر روی کامپیوتر شخصی انجام دهید و درست در هنگامی که به مرحله مهم کار خود می‌رسید پنجره پاپ آپی ظاهر می‌شود که از شما می‌خواهد ویندوز خود را به‌روزرسانی کنید. در این هنگام اگر کاربر دقیقی باشید و به امنیت سیستم خود اهمیت دهید، گزینه به‌روزرسانی ویندوز را انتخاب می‌کنید و سپس مجبور می‌شوید سیستم را ری استارت کنید.

پس از گذشت 10 دقیقه و سپری شدن مراحل به‌روزرسانی این بار یکی از برنامه‌ها مانند برنامه اپل از شما می‌خواهید نسبت به به‌روزرسانی اقدام کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید این شرایط آزار دهنده است.

windows-updates-popupsاین مشکل به این دلیل رخ می‌دهد که ویندوز به طور جداگانه به‌روزرسانی می‌شود و برنامه‌ها نیز هر کدام به صورت جداگانه باید به‌روزرسانی شوند. به همین دلیل است که برای برنامه‌های متفاوت پاپ آپی ظاهر می‌شود که کاربر را به سمت به‌روزرسانی برنامه تشویق می‌کند که این امر باعث مزاحمت و سردرگمی کاربران در ویندوز می‌شود تا جایی‌که بسیاری از کاربران به‌روزرسانی برنامه‌ها را خاموش می‌کنند.

ubuntu-software-updaterاما اوبونتو متفاوت است و همه چیز در یک بخش مجزا انجام می‌شود که مدیریت به‌روزرسانی سیستم عامل و برنامه‌ها را بر عهده دارد. بنابراین شما می‌توانید تمام آپدیت‌های خود را از یک بخش مدیریت کنید. این روند باعث می‌شود مزاحمت‌های پنجره پاپ آپ و … از بین برود و کاربران دلیلی برای خاموش کردن آپدیت‌ها نداشته باشند که این به این معناست که سیستم شما امن‌تر و به‌روزتر باقی خواهد ماند.

2. امنیت کامپیوتر
ویندوز چندین قابلیت ویژه جهت بهبود امنیت سیستم دارد اما هیچ شکی نیست که اوبونتو سیستم عامل امن‌تری نسبت به ویندوز است.

حساب‌های کاربری در اوبونتو نسبت به ویندوز از دسترسی‌های کمتری برخوردارند که به این معناست که اگر شما بخواهید تغییری در سیستم به وجود آورید، مانند نصب یک اپلیکیشن و .. برای انجام آن لازم است تا رمز عبور خود را وارد نمایید. این در حالیست که در ویندوز چنین شرایطی وجود ندارد، بنابراین اجرای نرم افزارهای مخرب یا ویروس در اوبونتو به مراتب سخت از ویندوز است.

اوبونتو همچنین نسبت به ویندوز محبوبیت بسیار کمتری دارد بنابراین کسانی که به تولید ویروس‌های جدید مشغولند اهمیتی به آن نمی‌دهند و برای نوشتن بد افزار برای اوبونتو زحمتی به خود نمی‌دهند که این خبر بسیار خوبی برای کاربران این سیستم عامل محسوب می‌شود. همچنین بسیاری از هکرها و سازندگان ویروس خود از شاخه‌های لینوکس نظیر اوبونتو استفاده می‌کنند.

بنابراین اگرچه اوبونتو غیر قابل نفوذ نیست، اما احتمال بسیار کمی برای آلوده شدن سیستم شما به ویروس وجود دارد. به طور کلی ویروسی شدن سیستم عامل اوبونتو بعید است، اما غیر ممکن نیست به همین دلیل باید همواره از آنتی ویروس بر روی سیستم استفاده کنید.

3. سفارشی سازی دسکتاپ
ویندوز 10 امکانات بیشتری نسبت به نسخه‌های قبلی در زمینه سفارشی سازی در اختیار کاربر می‌گذارد اما همچنان قابلیت‌های سفارشی سازی در ویندوز قابل مقایسه با اوبونتو نیست.

سفارشی سازی در ویندوز به انتخاب تصویر زمینه و تغییر رنگ منوها محدود می‌شود اما در اوبونتو تمام زوایای دسکتاپ را به آسانی می‌توانید مطابق سلیقه خود تغییر دهید. اگر می‌خواهید دکمه‌های مربوط به ویندوز در سمت راست صفحه قرار بگیرند یا آیکون‌ها و فونت ویندوز را تغییر دهید هیچ محدودیتی وجود ندارد و به سادگی تمامی این‌ها امکان پذیر است.

اسکرین شات زیر مربوط به دسکتاپ اوبونتو است و اعمال تمامی تغییرات تنها 5 دقیقه زمان برده است.

4. منابع سیستم
هرکسی توانایی خرید یک سیستم همه فن حریف و قدرتمند را ندارد بنابر این ممکن است برخی کاربران توانایی نصب و استفاده از آخرین نسخه سیستم عامل ویندوز را نداشته باشند اما آخرین نسخه اوبونتو به سیستم چندان قدرتمندی نیاز ندارد.

در یک تست اوبونتو و ویندوز 10 همزمان بر روی یک سیستم نصب شدند و همانطور که نتایج را در زیر مشاهده می‌کنید، ویندوز 10 تقریباً 2 برابر اوبونتو رم مصرف می‌کند. با این حال از آنجایی که سیستمی که تست در آن انجام شده از رم 8 گیگابایتی برخوردار بوده ممکن است این میزان مصرف چندان تفاوتی ایجاد نکند اما اگر سیستم شما به طور مثال 2 گیگابایت رم داشته باشد پیش از شروع برنامه‌های کاربری 60 درصد رم شما در اوبونتو مصرف خواهد شد و این رقم در ویندوز 10 به 90 درصد می‌رسد.

windows-system-resourcesubuntu-system-resourcesحتی اگر سیستم شما منابع کمتری از آنچه گفته شد نیز داشته باشد، باز هم در این حالت می‌توانید از نسخه‌های سبک‌تر لینوکس و اوبونتو استفاده کنید که منابع به شدت کمتری مصرف می‌کنند.

5. محیط زنده
اگر تاکنون از ویندوز استفاده نکرده‌اید و قصد دارد این سیستم عامل را امتحان کنید باید قبل از هرچیزی ویندوز را روی سیستم خود نصب کنید. این امر می‌تواند باعث برخی مشکلات نظیر از دست دادن اطلاعات و داده‌ها شود به ویژه اگر مدتی بعد بخواهید مجدداً ویندوز را حذف کنید. اما شرایط در اوبونتو به این شکل نیست.

در اوبونتو و بسیاری از توزیعات لینوکس، شما می‌توانید ایمیج را روی سی دی رایت کنید یا از روی USB بوت کنید و به همین طریق به یک نسخه تمام و کمال از اوبونتو دسترسی داشته باشید، بنابراین بدون نیاز به نصب می‌توانید از تمام امکانات این سیستم عامل استفاده کنید. اگر هم اوبونتو را نپسندیدید به سادگی با ریبوت کردن سیستم می‌توانید به سیستم عامل قبلی خود بازگردید.

6. رایگان بودن
اوبونتو 100 درصد رایگان است و یک ریال هم برای شما خرج بر نمی‌دارد. اما شما برای استفاده قانونی از ویندوز باید پول خرج کنید! برای مثال اگر بخواهید نسخه Home ویندوز 10 را خریداری کنید باید مبلغ 119.99 دلار هزینه نمایید و قیمت نسخه Professional آن نیز 199.99 دلار است که این مبلغ برای یک سیستم عامل به نظر زیاد است و چرا به جای پرداخت آن آخرین نسخه اوبونتو را به صورت رایگان دانلود نمی‌کنید؟

منبع: دیجی رو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *