سلف اسمارت

سبک زندگی هوشمندانه

گلکسی نوت 9

مزایای گلکسی نوت 9 نسبت به گلکسی اس 9

امروزه بازار گوشی ها داغ داغ است و پشت سر هم گوشی های جدید وارد بازار می شوند. بعضی از مدل ها هم به رفع ایرادات خود پرداخته و مدل جدیدتری را به بازار عرضه می کنند. در این بین افرادی هستند که با آمدن گوشی های جدید نمی توانند جلوی خود را بگیرند و دوست دارند گوشی های قبلی خود را عوض کنند.

با اینکه گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس هنوز به طور کامل و به صورت عملی مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند، اما با توجه به اطلاعاتی که تاکنون از این دو گوشی هوشمند منتشر شده، می‌توان گفت مانند هر محصول دیگری، پرچمدارهای جدید سامسونگ هم دارای مشکلات و نقاط ضعفی هستند که سعی خواهد شد در آینده و در تولیداتی مانند گلکسی نوت 9 مرتفع شوند.

توجه داشته باشید سری گلکسی نوت همه ساله به عنوان پرچمدار نهایی سامسونگ وارد بازار می‌شود و ویژگی‌های رده بالای آن تاحدود زیادی توجیه کننده قیمت گران آن نیز می‌باشد. محصولات جدید سری گلکسی نوت هر ساله در ماه اوت (مرداد – شهریور) و تقریباً همزمان با آیفون‌های جدید اپل معرفی و عرضه می‌شود و از همین رو سامسونگ اغلب ویژگی‌های نوآورانه خود را برای پرچمدار این سری در نظر می‌گیرد، مانند قلم دیجیتالی اس پن و صفحه نمایش‌های جدید و منحنی این شرکت.

سامسونگ با حفظ تعبیه برخی قابلیت‌های ویژه در گلکسی نوت 9 و همچنین بهبود ویژگی‌های معرفی شده در گلکسی اس 9، نه تنها فرصتی برای رقابت پرقدرت و صحیح در اختیار خواهد داشت، بلکه می تواند این گوشی گران قیمت با صفحه نمایش بزرگ را کاملاً از گوشی گلکسی اس 9 پلاس متمایز کرده و آن را به عنوان بهترین محصول خود در سال 2018 به همگان معرفی نماید.

با این مقدمه نسبتاً طولانی، در مطلب پیش رو قصد داریم تا قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی را که می‌توانند به عنوان وجه تمایز اصلی گلکسی نوت 9 از گوشی‌های گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس به شمار روند، مرور کرده و به عبارت دیگر برخی مشخصاتی را که فبلت آینده سامسونگ می‌تواند داشته باشد، پیش بینی نماییم.

1- اسکن تمام رخ کاربر برای امنیت هر چه بیشتر
اسکن هوشمند (Intelligent Scan) یک روش جدید برای باز کردن قفل گوشی در گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس است که از خطوط روی صورت برای احراز هویت استفاده می‌کند. این کار در واقع با ترکیب فناوری‌های تشخیص چهره و اسکن عنبیه چشم، که هر دو مورد در گلکسی اس 8 وجود داشتند، انجام می‌شود.

مشکل اصلی در اینجا این است که فناوری تشخیص چهره برای پرداخت های موبایلی به اندازه کافی ایمن نیست (اسکن عنبیه چشم هم همینطور)، و ادغام یک عنصر ناامن در قابلیت اسکن هوشمند، باعث شده تا این روش جدید اساساً ناامن تلقی شود.

این مسئله باعث می شود که با خود فکر کنیم واقعاً چرا سامسونگ چنین قابلیت ناامنی را برای پرچمدارهای جدید خود معرفی کرده است؟ واقعیت این است که سامسونگ با قابلیت اسکن هوشمند، استفاده از گوشی را برای کاربران راحت‌تر از قبل کرده است و در صورت باز شدن قفل گوشی به وسیله سیستم تشخیص چهره (به عنوان مثال اگر محیط شما بیش از حد تاریک باشد)، اسکنر عنبیه چشم می تواند بلافاصله وارد عمل شده و اقدام به تشخیص هویت کاربر و باز کردن قفل نماید. اما به هر حال، این فناوری به اندازه کافی خوب و پخته به نظر نمی‌رسد و احساس می‌شود که معرفی این قابلیت جدید تنها یک تلاش نصفه و نیمه برای مقابله با فیس آی دی آیفون ایکس است؛ قابلیتی که اپل امنیت آن را به خوبی تآمین کرده و برای پرداخت‌های موبایلی می‌توان از آن استفاده کرد.

سامسونگ می‌تواند این شرایط را با عرضه گلکسی نوت 9 به کلی تغییر دهد. تراشه اسنپدراگون 845 کوالکام از قدرت کافی برای پردازش چهره کاربر با استفاده از تاباندن 50 هزار نقطه نور مادون قرمز، برخوردار است و اگر این عدد را با 30 هزار نقطه‌ای که اپل برای آیفون ایکس استفاده کرده مقایسه کنید، می‌توانید به پیشرفت محسوس آن در بهبود فرآیند تشخیص هویت پی ببرید.

امیدواریم در این فرصت چند ماهه که تا معرفی گلکسی نوت 9 باقی ماند، مهندسان سامسونگ زمان کافی برای تجهیز اسکنر عنبیه چشم به یک فناوری تشخیص چهره سه بعدی مشابه با آنچه که در آیفون ایکس دیده‌ایم، داشته باشند.

2- اسکنر اثر انگشت در زیر صفحه نمایش
از زمانی که شایعات مربوط به گلکسی نوت 8 در سال گذشته میلادی شروع به انتشار کردند ، همواره زمزمه‌هایی مبنی بر تعبیه اسکنر اثر انگشت در زیر صفحه نمایش یکی از گوشی‌های سری گلکسی به گوش می‌رسید. اما این اتفاق برای گلکسی نوت 8 رخ نداد و یکی از تولید کنندگان چینی به نام ویوو (Vivo) توانست لقب اولین سازنده گوشی مجهز به اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر را به خود اختصاص دهد. ویوو این طرح را برای اولین بار در یکی از طرح‌های مفهومی خود اجرا کرد و امکان اسکن اثر انگشت از بیش از یک زاویه خاص و همچنین اسکن همزمان دو انگشت را به مرحله اجرا درآورد.

ایده ادغام کردن اسکنر اثر انگشت در داخل صفحه نمایش گوشی، ایده بسیار جالبی بوده و باعث راحتی کاربر می‌شود. زیرا دیگر لازم نیست برای استفاده از اسکنر، گوشی را در دست خود جابجا کرده و یا نگران کافی نبودن نور باشید. سامسونگ به وضوح در حال کار بر روی این تکنولوژی جدید است و باید دید آیا موفق به نهایی کردن و استفاده از آن در گلکسی نوت 9 خواهد بود یا نه.

3- افزودن امکانات بیشتر به دکمه اختصاصی بیکسبی
دکمه قابل تنظیم بیکسبی چیزی است که تاکنون در گوشی‌های سری گلکسی اس ندیده‌ایم، اما مطمئناً می‌توانیم انتظار دیدن آن در آینده‌ای نزدیک را داشته باشیم. در حال حاضر کلیدی فیزیکی که در کناره سمت چیپ بدنه تعبیه شده برای اجرای دستیار صوتی بیکسبی به کار می‌رود و غیر از آن هیچ کاربرد دیگری ندارد.

اگر از آن دسته کاربرانی باشید که هرگز از بیکسبی استفاده نمی‌کنند، در این صورت این دکمه برای شما کاملاً بیهوده خواهد بود و حتی هر از گاهی که به صورت تصادفی فشرده می‌شود، ممکن است باعث آزردگی شما نیز شود.

اگر سامسونگ این تغییر را در گوشی‌های خود ایجاد کرده و گزینه‌ای را در اختیار کاربران قرار دهد که بتوانند به دلخواه خود برنامه‌ای را که مایلند با فشردن دکمه بیکسبی اجرا شود، مشخص کنند، در این صورت یک قابلیت بسیار جالب و انعطاف‌پذیر را به گوشی‌های خود اضافه کرده است که در حال حاضر تنها تعداد معدودی از گوشی‌های موجود در بازار ممکن است از آن بهره‌مند باشند.

در حقیقت، قبل از اینکه بیکسبی معرفی شود، گوشی گلکسی اس 7 اکتیو (Galaxy S7 Active) و نسخه‌های قبل از آن، به شما این امکان را می‌داد که کلید Hot Key را سفارشی سازی کنید (این دکمه به طور پیش فرض برای باز کردن برنامه ردیاب سلامت و فعالیت بدنی، کاربرد داشت).

البته سامسونگ به وضوح اعلام کرده که بیکسبی در واقع اکوسیستمی برای یکپارچه سازی محصولات این شرکت در آینده است، که همه دستگاه‌ها اعم از تلویزیون و لوازم خانگی سامسونگ را به هم متصل خواهد کرد؛ مانند کاری که آمازون الکسا، گوگل اسیستنت و یا سیری اپل، انجام می‌دهد. از این رو شاید تغییر کاربری دکمه بیکسبی با وجود خواست کاربران، چندان به مذاق سامسونگ خوش نیاید.

4- بهبود اموجی واقعیت افزوده (AR Emoji)
اموجی واقعیت افزوده، قابلیتی است که سامسونگ برای رقابت با اپل در گوشی‌های گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس معرفی کرده، اما این طور که به نظر می‌رسد این فناوری با شتاب آماده شده و چندان بهینه و کامل نیست.

اساساً هدف از اموجی واقعیت افزوده، ایجاد یک مدل متحرک سه بعدی از چهره کاربر است که بتواند حالات چهره و لحن گفتار او را به بهترین شکل ممکن به مخاطب منتقل نماید. اما با تست‌هایی که برخی خبرنگاران بر روی گلکسی اس 9 و قابلیت اموجی واقعیت افزوده انجام داده‌اند، نتایج چندان رضایت بخش نبوده و به نظر می‌رسد این ویژگی نمی‌تواند به خوبی حالات چهره، رنگ پوست، مدل مو و پوشش ظاهری کاربر را شبیه سازی و نشان دهد.

در مجموع باید AR Emoji هنوز در ابتدای راه است و به مرحله تکامل نرسیده است. بنابراین اگر گلکسی نوت 9 مجهز به یک دوربین سه بعدی مشابه با آنچه که در آیفون ایکس دیده‌ایم باشد، اموجی واقعیت افزوده به شکل مؤثرتری قادر به ردیابی حرکات و حالات چهره کاربر بوده و نتیجه نیز می‌تواند مانند انیموجی‌های اپل رضایت بخش باشد. حتی اگر این اتفاق در ابتدای عرضه گلکسی نوت 9 هم رخ ندهد، سامسونگ به مرور زمان و با ارائه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری لازم می‌تواند قابلیت ساخت ایموجی‌های واقعیت افزوده را بهبود داده و به تکامل هر چه بیشتر برساند.

5- دیافراگم متغیر (دوگانه) در دوربین جلویی
کاملاً روشن است که عکس‌های سلفی این روزها طرفداران زیادی دارند و به همین دلیل اغلب تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند، دوربین جلویی و قابلیت‌های آن را بسیار جدی می‌گیرند.

سامسونگ در گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس، اولین دوربین گوشی هوشمند با قابلیت دریچه دیافراگم متغیر (دوگانه) را معرفی نمود که باعث می‌شود بسته به شرایط نوری محیط دریچه دیافراگم باز یا بسته شده و از یکی از دو حالت پیش فرض استفاده نماید. نورگیری بیشتر باعث بهبود کیفیت عکس‌ها در محیط‌های کم نور می‌شود و استفاده از یک راه حل فیزیکی مانند دریچه دیافراگم متغیر مسلماً بسیار بهتر و مؤثرتر از راه‌کارهای نرم افزاری خواهد بود.

اگر سامسونگ چنین قابلیتی را برای دوربین جلویی گلکسی نوت 9 هم به کار بگیرد، مطمئناً برگ برنده بزرگی را در اختیار خواهد داشت و به خوبی می‌تواند در برابر نسل جدید آیفون ایکس قد علم کند.

6- استفاده از لنز دوم برای دوربین جلویی برای بهبود هر چه بیشتر کیفیت عکس‌های پرتره
سامسونگ در گلکسی اس 9 (با توجه به تک لنزه بودن گوشی) از یک راه‌کار نرم افزاری برای ایجاد تصاویر پرتره استفاده کرده است. البته الگوریتم‌های این روش چندان کامل نیستند و گاهی موهای شما را هم همراه با محیط اطراف به صورت بلور و محو شده، درمی‌آورند.

استفاده از لنزهای دوربین دوگانه یک راه بهتر برای ایجاد افکت عمق میدان دید، به شمار می‌رود، و با توجه به اینکه در حال حاضر نیز برخی از گوشی‌های موجود در بازار از دوربینی با لنز دوگانه در جلوی بدنه استفاده می‌کنند، هیچ بعید نیست که سامسونگ هم چنین قابلیتی را برای گلکسی نوت 9 در نظر بگیرد.

در حال حاضر تمام این ویژگی‌هایی که ذکر کردیم تنها در حد پیش بینی و گمانه‌زنی هستند و نمی‌توان به طور قطع در مورد وجود یا عدم وجود آن‌ها در گلکسی نوت 9 اظهار نظر کرد. البته از آنجا که معمولاً سیل شایعات و اطلاعات درز کرده از گوشی‌ها، چند ماه قبل از معرفی رسمی به راه می‌افتد، مطمئناً در آینده‌ای نزدیک شاهد انتشار اطلاعات غیر رسمی در مورد ویژگی‌های گلکسی نوت 9 خواهیم بود که البته می‌توانند تا حدود زیادی ما را به آنچه که قرار است عرضه شود، آشنا نمایند.

منبع: دیجی رو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *