سلف اسمارت

سبک زندگی هوشمندانه

کامپیوترهای شناور

آشنایی با کامپیوترهای شناور در ابرها

این ایده که یک جعبه ای روی میز شما نشسته است و همه کارهای شما را انجام می دهد ایده جالب و شگفت انگیزی است. بهترین راه برای رسیدگی به تمام فعالیت های دیجیتالی این است که از شیوه های قدیمی استفاده نکنید.

روز به روز قیمت سخت افزار برای انجام پردازش های کامپیوتری و ذخیره کردن اطلاعات افزایش پیدا می کند و همین موضوع نه تنها روی عملکرد و حق خرید کاربرهای عادی تاثیر می گذارد بلکه در نهایت برای شرکت های بزرگی که نیاز به انجام پردازش های آنچنانی دارند نیز دردسرساز می شود. با توجه به این موضوع امروزه پردازش و ذخیره سازی ابری به بحث اول دنیای تکنولوژی تبدیل شده و بسیاری اعتقاد دارند که در آینده ای نزدیک دیگر خرید سخت افزار اجرایی از سوی کاربرها بی معنی شده و آنها تمام کارهای خود را از طریق اینترنت و پردازش ابری انجام می دهند.

تعداد شرکت های فعال در عرصه رایانش ابری کم نیست؛ ده ها شرکت مختلف از استارتاپ های کوچک گرفته تا نام های شناخته شده در عرصه فناوری نظیر مایکروسافت و گوگل در این زمینه مشغول به فعالیت هستند. بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده توسط موسسه تحقیقات بازار «سینرجی»، چهار شرکت آمازون، مایکروسافت، گوگل و آی بی ام بیشترین سهم از بازار رایانش ابری را در اختیار دارند.

در ادامه نگاهی کرده ایم به وضعیت این چهار غول که اکثر سهم رایانش ابری را به خود اختصاص داده اند. قریب به 40 درصد از بازار رایانش ابری در اختیار آمازون است، پس از آمازون، مایکروسافت، گوگل و آی بی ام مجموعا بیش از 20 درصد از این بازار را در اختیار خود دارند.

1. آمازون
خدمات ابری آمازون بیشتر با نام آمازون وب سرویس نامیده می شوند. از سال 2006 که شرکت آمازون دست به ارائه خدمات ابری زد، همچنان با اقتدار جایگاه خود را به عنوان برترین ارائه دهنده خدمات ابری حفظ کرده است. دیتاسنترهای آمازون در 42 نقطه مختلف در 16 ناحیه جغرافیایی واقع شده اند؛ آمازون در نظر دارد این تعداد را تا پایان سال 2017 به 19 منطقه برساند. لازم به ذکر است که هر کدام از دیتاسنترهای آمازون به واحد تولید نیرو و اتصالات شبکه پشتیبان نیز مجهز هستند.

2. مایکروسافت
ردموندی ها در زمینه ارائه خدمات ابری عمومی بهتر از دیگر رقبای خود در بازار عمل کرده اند و خدمات گسترده ای در این زمینه ارائه می دهند. مایکروسافت هر سه دسته از خدمات ابری، یعنی خدمات نرم افزاری، پلتفرمی و زیرساختی را ارائه می دهد. خدمات پلتفرمی و زیرساختی مایکروسافت تحت نام تجاری آژور به فروش می رساند.
مایکروسافت در حوزه خدمات ابری جایگاهدوم را در اختیار دارد و پشت سر آمازون قرار گرفته است. به گزارش زومیت، خدمات ابری مایکروسافت بیش از همه مورد استقبال شرکت هایی است که از لحاظ جغرافیایی متمرکز نیستند؛ به ویژه آنهایی که از نرم افزار ساخت مایکروسافت نظیر ویندوز و آفیس نیز استفاده می کنند. امروزه خدمات ابری آژور به عنوان خدماتی قابل اطمینان و امن شناخته می شوند، هر چند ردموندی ها هنوز هم باید سخت تلاش کنند تا خود را به پرچمدار این بازار، یعنی آمازون برسانند.

3. گوگل
اهالی مانتن ویو که سال ها است نشان رهبری بلامنازع بازار جستجوی اینترنتی را بر سینه دارند، از تجربه بسیار زیادی در زمینه اداره دیتاسنترها برخوردارند. گوگل نیز همانند مایکروسافت، پس از ارائه اولین خدمات ابری توسط آمازون، تجربیاتش در زمینه مدیریت دیتاسنترها را به کار بست تا خدمات ابری خود را به مشتریان ارائه کند. توانایی ها و تجربیات گوگل در زمینه جستجو و تبلیغات آنلاین غیرقابل انکار است و مهندسان این شرکت با موفقیت این توانایی ها و تجربیات خود را به حوزه رایانش ابری نیز انتقال دادند. خدمات ابری گوگل در حوزه های تحلیل داده، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین از اعتبار ویژه ای برخوردار هستند.

4. آی بی ام
در عرصه رایانش ابری، آمازون، مایکروسافت و گوگل نام های شناخته شده تری هستند و اغلب از آنها با عنوان «سه بزرگ تر» یاد می شود. بر اساس برخی منابع، آی بی ام رتبه چهارم را در بازار رایانش هوشمند در اختیار دارد؛ هر چند برخی دیگر از منابع، رتبه سوم را به این شرکت اختصاص می دهند و آن را جلوتر از گوگل می دانند.

آنچه صحبت کردن در مورد خدمات ابری آی بی ام را پیچیده تر می کند، تعدد نام های تجاری است که این شرکت باسابقه برای خدمات ابری خود در نظر گرفته است. آی بی ام به طور کلی از نام تجاری آی بی ام کلاد برای خدمات ابری خصوصی و تجاری خود استفاده می کند.

برای خدمات ابری عمومی نیز از نام بلومیکس استفاده می شود؛ پیش از این خدمات بلومیکس فقط شامل خدمات پلتفرمی می شد اما اکنون خدمات زیرساخت را نیز شامل می شود. علاوه بر موارد فوق، آی بی ام برخی سرویس های زیرساختی موسوم به سافت لیر را نیز ارائه می کند اما به نظر می رسد آی بی ام در تلاش است تا تدریجا از نام تجاری بلومیکس برای تمام خدمات ابری خود استفاده کند.

منبع: روزنامه هفت صبح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *