سلف اسمارت

سبک زندگی هوشمندانه

اینترنت اشیاء

کاربرد اینترنت اشیاء برای ارزش‌ آفرینی در کسب‌ و کار شرکت

اینترنت اشیاء یا IoT، به میلیاردها دستگاه فیزیکی در سراسر جهان اشاره دارد که در حال حاضر به اینترنت متصل شده و داده های خود را به اشتراک می گذارند. با توجه به پردازنده های ارزان قیمت و شبکه های بی سیم ممکن است هر چیزی را از یک قرص تا یک هواپیما به بخشی از IoT تبدیل کنید. این امر سطح هوشمندی دیجیتالی را به دستگاه هایی می دهد که آنها را قادر می سازد بدون انسان ارتباط برقرار کنند و جهان های دیجیتال و فیزیکی را ادغام کنند.

در پی گسترش IoT، کسب‌وکارهای بسیاری می‌کوشند تا از اشیای متصل‌به‌هم و داده‌هایی که تولید می‌کنند، برای کسب‌وکارشان ارزش‌آفرینی کنند. پیش‌بینی شرکت پژوهشی گارتنر (Gartner) نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۰، بیش از نیمی از فرایندهای عمده‌ی جدید در کسب‌وکار در IoT مشارکت خواهند داشت.

اما اینکه کسب‌وکارها چگونه از این ابزارها بهره می‌گیرند، به بازار بستگی دارد. در ادامه‌ی این نوشتار، ۱۰ زمینه‌ای را که شرکت‌ها از IoT برای ارزش‌آفرینی در کسب‌وکارشان بهره می‌گیرند، شرح می‌دهیم.

۱. پایش مرکز داده، مدیریت و اتوماسیون
در پژوهش بازاری که مؤسسه‌ی پژوهشی ۴۵۱ به‌تازگی انجام داده است، بالاترین ابتکارها برای IoT عبارت بودند از پایش مرکز داده، مدیریت و اتوماسیون. این مفاهیم جدید نیستند؛ اما امکاناتی که محصولات IoT فراهم می‌کنند، به کسب‌وکارها کمک خواهند کرد تا حجم زیادِ داده‌ها را به‌خوبی مدیریت کنند. این داده‌ها در چند سال آینده رشد فزاینده‌ای خواهند داشت. حسگر‌های متصل‌به‌هم، این امکان را فراهم می‌کنند که مرکز داده‌های متعدد پایش شوند؛ همچنان‌که به متولیان فناوری اطلاعات نیز کمک می‌کنند تا وظایف اولیه‌ی خود، مانند فراهم‌کردن اینترنت را بهتر انجام دهند.
کریستین رناود (Christian Renaud) یکی از مدیران پژوهش در مؤسسه‌ی ۴۵۱ می‌گوید: «حجم داده‌ها با چنان سرعتی در حال رشد است که انسان دیگر نمی‌تواند آنها را ارزیابی کند؛ درنتیجه، لازم است فرایند‌های خودکاری برای این کار وجود داشته باشد.»

۲. مدیریت زنجیره‌ی تأمین و موجودی
در پژوهش مؤسسه‌ی گارتنر، بیشترین مورد برای نوآوری در IoT، عبارت است از بهینه‌سازی عملیات از طریق مدیریت جریان کار، مدیریت زنجیره تأمین و مدیریت انبار. یک کسب‌وکار با بهره‌گیری از حسگر‌های متصل‌به‌هم می‌تواند فرایند حمل و تحویل کالاها را به‌شکلی دقیق‌تر، پایش و مدیریت کند.

۳. نظارت و بررسی‌های امنیتی
زمانی که دستگاهی به شبکه‌ای وصل می‌شود، این ظرفیت را دارد که به ابزاری ارزشمند برای گردآوری داده‌ها و به گزینه‌ای برای مدیریت آسان‌تر تبدیل شود. برخی از افرادِ شرکت‌کننده در پژوهش ۴۵۱ بر این نکته تأکید کرده‌اند که از IoT در سیستم‌های امنیتی‌شان بهره خواهند گرفت.
رناود می‌گوید: «بیشتر آنها دوربین‌‌ها و سیستم‌های الکترونیکیِ مجهز به حسگر روی درب‌ها و مسیرهای تردد نصب کرده‌اند و آنها را در سامانه‌ی نظارتی‌شان به‌کار برده‌اند. در این سامانه‌ها می‌توان از تحلیل‌گرهای ویدئویی همراه با دوربین‌ها و دستگاه‌های شناسایی چهره بهره گرفت.»

۴. ارائه‌ خدمات جدید و برندسازی
یکی از رایج‌ترین کاربردهای IoT، طراحی ویژگی‌های شخصی‌سازی‌شده و زمینه‌هایی مانند تبلیغات هوشمند است. در پژوهش گارتنر، ۶۲ درصد از صاحبان کسب‌وکار، عنوان کردند که قصد دارند از این فناوری برای «ارائه‌ی خدمات جدید به مشتریان بهره بگیرند؛ خدماتی که به‌طور مستقیم، درآمدزایی نمی‌کنند؛ اما با بهبود ویژگی‌های محصولات، در بلندمدت به برندسازی کمک خواهند کرد.»

۵. مدیریت از راه دور دستگاه‌ها
پایش از‌ راه‌ دورِ دستگاه‌ها نیز مورد دیگری است که ۳۸/۸ درصد از افرادِ شرکت‌کننده‌ در پژوهش ۴۵۱ به آن اشاره کرده‌اند. هجوم داده‌ها و ابزارهای جدید باعث می‌شود چالش‌های تازه‌ای برای مدیریت از راه دورِ دستگاه‌ها ایجاد شود؛ اما به‌کمک آن می‌توان با دسترسی به جزئیات بیشتر، از فرایند بهره‌برداری و نگهداری دستگاه‌ها آگاه شد.

۶. مدیریت ساختمان‌ و تجهیزات
این زمینه هم در هر دو پژوهش ۴۵۱ و گارتنر عنوان شده است. بسیاری از ساختمان‌های تجاری به شکل فاجعه‌آمیزی انرژی را هدر می‌دهند؛ اما به لطف IoT، می‌توان از حسگرها و الگوریتم‌هایی برای خاموش‌کردنِ خودکار چراغ‌ها و دستگاه‌ها و کاهش دما، هنگامی که دفاتر کار، اتاق‌های کنفرانس یا بخش‌هایی از ساختمان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بهره گرفت. همچنین می‌توان این حسگرها را با توجه به تقویم کاری شرکت تنظیم کرد و برای نمونه، اتاق‌های کنفرانس را چند دقیقه پیش از آغاز جلسه گرم کرد. با بهره‌گیری از حسگر‌های هوشمند، کسب‌وکارها می‌توانند هزینه‌های مصرف انرژی‌شان را به میزان چشمگیری کاهش دهند.

۷. مدیریت دارایی‌ها
مدیریت دارایی‌ها نیز چند سناریو پیشِ روی خود می‌بیند؛ اما احتمال بهره‌برداری از فرایند نگهداریِ پیشگویانه بیشتر است. در پژوهش گارتنر، ۶۷ درصد از صاحبان کسب‌وکار، «مدیریت داریی از جمله نگهداریِ پیشگویانه از تجهیزات» را در فهرست‌شان عنوان کرده‌اند. نگهداریِ پیشگویانه به کارخانه‌ها و انبارها که معمولا تجهیزات گران‌قیمتی دارند، کمک بسیاری می‌کند. این شرکت‌ها با پایش و تحلیل داده‌های کاربران می‌توانند پیش‌بینی کنند که چه زمانی ممکن است اتفاق نامطلوبی برای یک دستگاه بیفتد؛ در نتیجه، پیش از اینکه این مشکل باعث اختلال یا تأخیر در فرایند تولید شود، جلوی آن را خواهند گرفت.

۸. مدیریت ناوگان
به‌کمک IoT، شرکت‌های حمل‌ونقل می‌توانند سفر وسایل نقلیه و رفتار راننده‌ها را بهتر رصد کنند. در این زمینه، رواج تلفن‌های هوشمند در میان راننده‌ها، این کاربردهای IoT را تسهیل کرده است.
رناود می‌گوید: «افراد زیادی از بسته‌های حسگر که مثلا در آیفون وجود دارد، استفاده می‌کنند؛ می‌توان از این حسگرها برای انجام برخی تحلیل‌ها بهره گرفت. برای نمونه، می‌توان ده‌هاهزار راننده‌ای را که از پورت‌های OBD2 همراه با دانگل استفاده می‌کنند، ردیابی نمود.»

۹. سلامتی
مچ‌بند‌های ثبت اطلاعات سلامتی، همواره امیدبخشِ برنامه‌های سلامتی بوده‌اند. امروز به‌‌لطف IoT می‌توان از داده‌های مشابه برای اطلاع‌رسانی به مراکز درمانی و شرکت‌های بیمه بهره گرفت. پایش بیماران در هر لحظه و متصل‌کردن آنها به دستگاه‌های پزشکی، بازار IoT را در حوزه‌ی پزشکی توسعه داده‌ است. برخی از شرکت‌های پژوهشی پیش‌بینی کرده‌اند که ارزش IoT در بحث سلامتی تا سال ۲۰۲۲ به ۴۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

۱۰. خرده‌فروشی
کاربرد IoT در خرده فروشی، می‌کوشد تا موفقیت تجارت الکترونیک را به تجارت فیزیکی منتقل کند. می‌توان از امواج رادیویی برای ارسال اطلاعات محصول به تلفن هوشمندِ متصدی فروش بهره گرفت. همچنین، می‌توان داده‌های محلی را هنگامی که مشتریان در اطراف فروشگاه هستند، برای آنها ارسال کرد. امروزه، فناوری‌هایی مانند RFID و بلوتوث با صرف انرژی پایین، اتصال محصولات را به شبکه آسان‌تر کرده‌اند و گزینه‌های بی‌شماری برای تحلیل رفتار مشتری، تبلیغات هوشمند و تسهیل فرایند خریدوفروش، پیش روی صاحبان کسب‌وکار قرار داده‌اند.

منبع: چطور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *