سلف اسمارت

سبک زندگی هوشمندانه

تبلیغات محیطی

آشنایی با انواع تبلیغات محیطی

تبلیغات یکی از اجزای ضروری کسب و کار است و باعث موفقیت آن می شود. اثرات تبلیغات شامل ایجاد نام تجاری، افزایش بهره بری، کشف بازارهای ثانوی جدید، توسعه وفاداری مشتری و دفاع در برابر رقابت است. کسب و کار بدون استراتژی های بازاریابی ممکن است باعث ذخیره پول شود، اما مدت کوتاهی باقی می ماند.

تعدادی از خلاقانه‌ترین نمونه‌های تبلیغات، خارج از خانه‌ هستند. تبلیغات محیطی، رسانه‌‌‌ای تبلیغاتی‌ است که برای تقویت پیامی که توسط دیگر رسانه‌های تبلیغاتی مانند تلویزیون یا مجله به گوش مردم می‌رسد، به‌کار می‌رود. چیزی که متصدیان تبلیغات معمولا نادیده می‌گیرند، قابلیت ایجاد جلب توجه است و تبلیغات محیطی به این دلیل که قابلیت دریافت فهم موضوع را برای مخاطبان زیادی دارند، این امکان را فراهم می‌کنند که پیام تبلیغاتی بیشتر از یک بار، توجه تعداد بسیاری از مخاطبان را جلب کند. در این نوشته قصد داریم با انواع تبلیغات محیطی آشنا شویم.

تبلیغات از طریق بیلبورد
بیلبوردها به صورت سنتی، در حوزه‌‌ی کشوری عمل می‌کنند و معمولا در اندازه‌های استاندارد وجود دارند و از اصول سیستم اندازه‌‌ی مشخصی بر مبنای دامنه‌‌ی دید مخاطب پیروی می‌کنند. آنها نیز مانند تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، می‌توانند در سطح ملی و برای پوشش دادن بازار توده‌ای خریداری شوند. با این حال، ممکن است برنامه‌های تبلیغاتی محلی نیز وجود داشته باشند که منطقه‌‌ی جغرافیایی، جمعیتی یا دسته‌ی خاصی از افراد را مخاطب قرار دهند. بیلبوردها، تأثیر خلاقانه و نمایشی خاصی دارند، آگاهی مخاطبان را افزایش می‌دهند، سریع قابل دسترسی هستند و در مقایسه با دیگر انواع تبلیغات با هزینه‌‌ی کمتر مخاطبان بیشتری را جذب می‌کنند. شما به هیچ عنوان نمی‌توانید بیلبورد رو به‌ روی‌تان را نادیده بگیرید و تنها راه خلاص شدن از شر آن، رانندگی با چشم بسته است.

بیلبوردهای نمایشی و پوسترهای دیواری
بیلبوردهای نمایشی و پوسترهای دیواری در اندازه‌های بزرگ هستند و فقط در مکان‌های منحصربه‌ فرد و خاص به نمایش در می‌آیند. آنها معمولا در بزرگ‌راه‌ها یا در مکان‌های تجاری شلوغ مانند میدان ولیعصر تهران دیده می‌شوند. نمایش‌گرهای دیجیتالی، تزئینات سه‌بعدی، نورپردازی‌های خاص و بخش‌های متحرک، جزئی از خصوصیات منحصر‌به‌فرد این بیلبوردهای نمایشی هستند. پوسترهای دیواری نیز در اندازه‌های مختلف وجود دارند و معمولا بر نمای ساختمان‌هایی که رو به‌ روی بزرگ‌راه‌ها یا جاده‌ها هستند، قرار می‌گیرند. آنها هم مانند پوسترهای نمایشی در مراکز خرید شلوغ و مناطق تجاری دیده می‌شوند.

تبلیغات ترانزیت
تبلیغات ترانزیت نوعی از تبلیغات محیطی هستند که روی وسائل نقلیه مانند اتوبوس، تاکسی، مترو، قطار مسافربری، قطار سریع‌السیر و کشتی‌ و همچنین در فرودگاه‌ و دیگر ترمینال‌های مسافربری نصب می‌شوند. این دسته از تبلیغات محیطی به دلیل حضور در مکان‌هایی که افراد مختلف از اقصی نقاط شهر در آنجا رفت و آمد می‌کنند، برای دیده شدن درصد بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند. ترانزیت به علت اینکه گستره زیادی از افراد را به صورت هدفمند تحت پوشش خود قرار می‌دهد، هزینه‌ی کمتری را نسبت به دیگر رسانه‌های تبلیغاتی دارد. اگر می‌خواهید بازار زیادتری را پوشش دهید، بهتر است از نوآوری‌ و خلاقیت هم استفاده کنید. از جمله تبلیغات ترانزیت می‌توان به وسایل نقلیه‌ کاملا پوشیده شده از تبلیغ (از درون و از بیرون)، نمایش‌‌گرهای دیجیتالی، نمایش‌‌گرهای منور، طراحی دستگیره‌های داخل وسیله‌‌ی نقلیه، پوشاندن ایستگاه‌های وسایل نقلیه، نمایش‌گرهای ال.ای.دی، نمایش‌‌گرهای سه بعدی و دیگر مواردی از این دست اشاره کرد.

مبلمان شهری
مبلمان شهری به هر علامتی گفته می‌شود که در نزدیکی محل عبور عابران پیاده و مراکز خرید در حوزه‌‌ی دید عموم قرار می‌گیرد. مبلمان شهری معمولا در مجاورت سوپرمارکت‌ها، مغازه‌های مواد غذایی، داروخانه‌ها، آژانس‌های تبلیغاتی، مدارس، مکان‌های خرید و فروش، مراکز خرید و غیره قرار دارند. نوآوری‌هایی مانند نمایش‌گرهای ال.ای.دی و دیجیتالی، نورپردازی خاص و تقویت‌کننده‌های سه بعدی در مبلمان شهری دیده می‌شود.

تبلیغات از طریق عروسک‌های تن‌پوش تبلیغاتی
این افراد استخدام می‌شوند تا پلاکاردها و اعلامیه‌هایی را در مکان‌های شلوغ به نمایش بگذارند. همچنین، گاهی با نواختن موسیقی، توجه عابران را به خود جلب می‌کنند. برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها و سیرک‌ها، رستوران‌ها، سینماها و… از این دسته افراد برای تبلیغات استفاده می‌کنند.

تبلیغات در مراکز خرید
نمایش‌گرهای مراکز خرید، وقتی مصرف‌کنندگان مشغول خرید هستند، آنها را مورد هدف قرار می‌دهد. این نوع تبلیغات برای کسب‌و‌کارهای کوچک، متوسط و بزرگ مناسب است و می‌تواند در سطح محلی یا ملی طراحی شود و معمولا اندازه‌های قابل دسترس آنها در سطح کشور، اندازه‌ی استاندارد کیوسک و دایوراما هستند. فرمت‌های خاصی مثل پلکان، درب‌های آسانسور، بنرها، پوسترهای دیواری، شبکه‌های دیجیتالی در این نوع تبلیغات در دسترس هستند.

انواع تبلیغات محیطی دیگر
علاوه بر بیلبوردهای سنتی، مبلمان شهری و تبلیغات ترانزیت، در بیست سال اخیر انواع مختلفی از تبلیغات محیطی دیگر نیز سر برآورده‌اند. این انواع تبلیغات محیطی معمولا برای تقویت و پشتیبانی برنامه‌های دیگر رسانه‌های تبلیغاتی و با در نظر گرفتن پوشش مخاطبان محدود به کار می‌روند. از این دسته تبلیغات می‌توان به بنرهایی که در آسمان ظاهر می‌شوند، تا تله‌کابین‌های پیست‌های اسکی و صندلی آرایشگاه‌ها اشاره کرد. فرصت‌هایی از این دست گسترده هستند و روز به‌ روز هم بر تعداد آنها افزوده می‌شود:
استفاده از پروژکتور بر روی ساختمان‌ها؛
نمایش‌گرهای درون دانشگاه‌ها؛
رسانه‌های داخل پمپ بنزین‌ها؛
رسانه‌های ساحلی؛
بیلبوردهای متحرک (که بر پشت افراد حمل می‌شوند)؛
نمایش‌گرهایی در پیست‌های اسکی؛
تبلیغات درون داروخانه‌ها؛
تبلیغات درون هتل‌ها؛
نمایش‌گرهای دیجیتالی.
نمایش‌گرهای دیجیتالی یکی دیگر از انواع تبلیغات محیطی هستند که رشد بیشتری را نسبت به بقیه‌ موارد دارند. این نمایش‌گرها می‌توانند در تمامی ساعات روز استفاده شوند و تازگی و طراوت تبلیغات چاپی را نیز در خود داشته باشند. سکوهای دیجیتالی در بزرگ‌راه‌ها، بیلبوردهای خیابانی و بر روی نمای ساختمان‌ها، مبلمان شهری، نمایش‌گرهای ترانزیت، مغازه‌ها، باشگاه‌ها، سینماها و غیره قرار می‌گیرند. این سکوها، این امکان را برای شرکت‌ها فراهم می‌کنند که در زمان و مکان مناسب تبلیغات خود را انجام دهند.

تبلیغات محیطی فواید زیادی دارد که می‌توان موارد زیر را از جمله این فواید بیان کرد:
انعطاف‌پذیری مکانی: تبلیغات محیطی می‌توانند در بزرگ‌راه‌ها، نزدیک فروشگاه‌ها و هر جا که قانون اجازه دهد، نصب شوند. همچنین سطوح محلی، استانی و کشوری را پوشش دهند.

قابلیت ایجاد آگاهی: تبلیغات محیطی به خاطر تأثیری که دارند (ساده بودن پیام)، می‌توانند آگاهی زیادی در بین مخاطبان ایجاد کنند.

رسیدن به مخاطب: نه تنها مردم نمی‌توانند آنها را خاموش کرده یا دور بیندازند، بلکه به دفعات در معرض دید قرار می‌گیرند و در نتیجه بارها دیده می‌شوند.

دسترسی به مخاطب هدف: از آنجایی که بیلبوردها می‌توانند در مکان‌هایی نصب شوند که خود شرکت‌ها یا آژانس‌های تبلیغاتی انتخاب می‌کنند، آسان‌تر می‌توانندجامعه هدف تبلیغ را مورد خطاب قرار دهند. به عنوان مثال اگر جامعه هدف برای محصولی، کشاورزان یا مردمی باشند که در روستا زندگی می‌کنند، می‌توان در مسیر‌هایی که به آن روستای خاص منتهی می‌شوند یا در خود آن روستا، بیلبوردهایی نصب کرد. با این حال، تبلیغات محیطی گاهی با محدودیت‌هایی نیز مواجه هستند. تعدادی از آنها را در ادامه ذکر می‌کنیم:

– تأثیر تبلیغات محیطی را نمی‌توان به راحتی اندازه‌گیری کرد.
– تبلیغات محیطی به تنهایی مناسب نیستند، بلکه باید در کنار دیگر رسانه‌ها و با هدف تکمیل آنها به‌ کار گرفته شوند.
– با اینکه تبلیغات محیطی توجه مردم را جلب می‌کنند و در خاطره‌شان می‌مانند، اما نمی‌توان مطمئن بود که آنها را به اقدام نیز وادار کنند یا خیر.
– تبلیغات محیطی، رسانه‌ای لحظه‌ای است و در بهترین حالت فقط ۲ تا ۳ ثانیه از وقت مصرف‌کننده را می‌گیرد. پس پیام آن باید کوتاه باشد تا در این مدت کوتاه بگنجد. در خیلی از موارد، هم پیام و هم مخاطب در حال حرکت هستند.
– این تبلیغات ممکن است منجر به حواس‌پرتی افراد در هنگام رانندگی شود. از آنجا که بیلبوردها معمولا قصد جلب توجه رانندگان را دارند، معمولا بزرگ هستند و تصاویری از افراد معروف روی آنها قرار دارد. در نتیجه، این موارد باعث حواس‌پرتی رانندگان و تصادفات رانندگی می‌شوند.

منبع: چطور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *